Na de kletsnatte training hadden maar weinig mensen nog vertrouwen in een goede afloop voor de rode brigade. Maar voor de Nederlanders was het grootste rode nieuws dat Spyker MF1 volgend jaar met Ferrari motoren gaat rijden. Ferrari gaat eveneens technische assistentie verlenen tijdens de race en tijdens testdagen. De deal houdt ook in dat Christiaan Albers een aantal keer mag gaan testen voor Ferrari.
Terug naar de training, een spin van Raikonen en motor wissels van Sato en Massa zouden er voor kunnen zorgen dat Christiaan Albers een stuk naar voren zou komen te staan. Helaas wilde het met Albers niet zo lukken tijdens de training en hij vergat ook nog naar de technische keuring te gaan waardoor hij alsnog op de laatste stek terecht kwam.
Michelin heeft op dit moment echt de beste regenband wat resulteerde in een volledige eerste rij voor Renault gevolgd door Barrichello en Button met hun Honda’s en de eerste drie rijen werden compleet gemaakt door Raikonen en Schummi. Het zou een zware strijd worden voor Ferrari niet in de laatste plaats doordat Massa achteraan moest starten.
De race werd een geweldig voorbeeld van een seizoen dat tot dusver om te zoenen is. Een briljante Schumacher en een foutenfestival bij Renault. Ferrari ging met de zege aan de haal en Alonso had de mazzel dat ondanks het verbod op stal orders zijn maatje Fisichella hem simpel naar de tweede stek liet gaan. Het was een waanzinnige semi regenrace op het geweldige, door de gebroeders Thielke ontworpen circuit in China. Het regenachtige weekeinde leek allemaal in het nadeel van Ferrari te gaan werken mede omdat Bridgestone op dit moment toch de mindere regenband heeft. Het pakte voor de Schummi fans toch anders uit. Hij bewees eens te meer dat het eigenlijk ontzettend jammer is dat hij aan het einde van het seizoen zijn racepak aan de wilgen hangt. De beste coureur allertijde verdient eigenlijk afscheid te nemen met een achtste wereld titel.
Doordat de race nat begon was er een brede glimlach op de gezichten bij Renault, niemand zou onder deze omstandigheden immers de positie van de regerend wereldkampioen aan kunnen tasten. Het hele veld startte op intermidiates (semi regenbanden) doordat de baan nog kletsnat was. De regen was gelukkig wel gestopt. Na een perfecte start trok Alonso vol vertouwen een groot gat naar de concurrentie. Fisichella hield het hele veld achter zich en vormde op die manier een buffer voor Alonso. De baan droogde langzaam maar zeker op en dat was direct het moment dat Alonso zijn eerste fout maakte. Het team had besloten alleen op de voorwielen nieuwe intermidiates te monteren. Een enorme blunder omdat juist de afgesleten oude intermidiates zorgde voor betere grip. De voorsprong van Alonso verdween seconde voor seconde. De tweede fout van Renault was beslissend voor de latere uitslag. Alonso was in de pits voor droogweer banden maar doordat de wielmoer van de rechter achterband niet snel genoeg gemonteerd werd verloor hij nog eens negen seconden. Schumacher had inmiddels de beste uitgangspositie voor de winst doordat ook Fisichella de pits opzocht voor droogweerbanden. Bij het verlaten van de pits haalde Schumacher hem met een weergaloze actie in en verzekerde zichzelf hierdoor van de zege.
De zege kwam dan weliswaar niet meer in gevaar maar de race had niet nog drie ronden langer moeten duren. Alonso kwam met reuzenstappen dichter in de buurt van Schumacher en reed rond 13 ronden voor het einde van de race telkens de snelste ronde. Met seconden tegelijk kwam hij dichterbij, maar moest Schumacher toch met ruim drie tellen voor laten gaan.
Voor de Nederlanders was er dit weekend weinig te halen. Albers voerde bijna constant een gevecht in de achterhoede met zichzelf en de Super Aguri’s. Een 16e plaats werd zijn deel. Het formule 1 debuut van Robert Doornbos bij Red Bull verliep niet echt lekker. De uit Rotterdam afkomstige coureur had de pech als enige bij de start in de problemen te komen en moest na de eerste ronde een nieuwe neus halen. Hij werd gesneden door de talentvolle Pool Kubica. Zelf vertelde hij dat hij de bocht veel te krap aansneed en kwam daardoor in een mêlee van naar binnen duikende auto’s terecht. Dit was ontzettend balen omdat later in de race bleek dat hij qua rondetijden meekon met de mensen die rond de vijfde plaats reden. We hebben daardoor wel diverse geslaagde inhaalacties van Doornbos mogen bewonderen.
Tevens liet Toyota zich dit weekeinde ook weer van zijn slechtste kant zien. Beide auto’s reden de race niet uit en ik denk dat bij Toyota maar eens iemand heel erg boos moet gaan worden. Een frisse, nieuwe rijder zou een oplossing kunnen zijn nu we zien dat Trulli en Ralf de auto niet meer beter kunnen maken. Verder viel David Coulthard weer op door met een onbezonnen actie Felippe Massa uit de race te rammen. Er was meer dan voldoende ruimte voor een keurige inhaalactie maar de Schot vond dat blijkbaar geen goed idee.
We maken ons nu op voor een spannende race in Japan wat toch wel een beetje als Ferrari circuit gezien mag worden. De resultaten van de laatste jaren zijn voor de rode brigade een opsteker dus gaan we een super weekend tegemoet.