In de training op zaterdag had Jeroen Bleekemolen al laten zien over de juiste genen (hoe kan het ook anders) te beschikken. Hij paste zich bijna naadloos aan in een auto waarin hij tot dusver alleen maar een paar tests had gedaan. Dit resulteerde in een uitstekende negende startplak voor de sprintrace die in tegenstelling tot vorig seizoen (1 uur) drie en een half uur voor de hoofdrace wordt verreden. De pole in de sprintrace was voor de Zuid Afrikaan Adrian Zaugg. Hij komt uit het Red Bull junior programma en heeft veel indruk gemaakt tijdens de tests op Silverstone.
De hoofdrace over 70 minuten of 45 ronden begon met op de eerste rij Zuid Afrika en Frankrijk (Nicola Lapierre) die door het puntensysteem een plek was gestegen. Mexico met Salvador Duran die vorig seizoen met de winst in Amerika al had bewezen super snel te kunnen zijn completeerde de eerste drie. Onder de toeschouwers groeide toen al het vertrouwen in Jeroen Bleekemolen. Met name de Verstappen fans spraken schande over het handelen van de Limburger. Hoe kan hij zijn fans die hem jarenlang hebben gesteund zo in de steek laten. Geld is belangrijker dan de fans en het cliché “de koning is dood leve de koning” gonsde al over de duinen. Om tien minuten over 4 wist niemand meer wie Jos Verstappen was, “is dat niet iemand die in het verleden ook een paar formule 1 races heeft gereden?”
Nicola Lapeirre de winnaar van de eerste jaargang ging er als een speer vandoor en leek lange tijd de race gewoon te gaan winnen. Team Nederland wist tijdens de start met moeite de veroverde startplaats vast te houden Het was knokken voor Jeroen. Zijn voordeel was natuurlijk dat hij zelfs achterstevoren gezeten blind een goed rondje over zijn thuiscircuit kan rijden.
Toen was daar de regen, het waren maar twee buitjes van een paar minuten maar het zorgde voor een enorme chaos in de race. Diverse teams waaronder Zuid Afrika bleken niet over de juiste beheersing in de verraderlijke Tarzan bocht te beschiken en dat leverde hilarisch hoongelach van de overvolle tribunes op. De teams gingen behalve team USA over op de full weds. Op het door de plensbuien nat geworden asfalt pakte Bleekemolen met drie weergaloze inhaalacties in de 26e ronde zelfs brutaal de leiding. Hij verklaarde later dat hij boven de decibellen van de fantastisch klinkende Sytek motoren uit het publiek hoorde schreeuwen en daardoor bijna vergat gas te geven “kippenvel en emotie”. Hij leek regelrecht op een enorme sensatie af te steven terwijl om hem heen de ene na andere bolide van de baan stuiterde. Niets was meer voorspelbaar toen het circuit in de slotfase van de race in een tombola veranderde omdat de baan enorm snel opdroogde.
In deze fase maakte Team Nederland een beginnersfout. De concurrentie die inmiddels op ruime achterstand was gezet door Bleekemolen ging massaal nieuwe sliks halen waardoor de voorsprong verder uit liep. Team Nederland had de volgende ronde gewoon sliks moeten gaan halen zodat de voorsprong gelijk zou blijven. Men besloot echter anders en nam de gok om door te blijven rijden op full weds. Team Duitsland met Niko Hulkenberg, op dat moment de grootste concurrent van Bleekemolen, stond wel op sliks en dat bleek de winnende keuze. De Hulk maakte, ondanks een extra pits bezoek, de verloren tijd in het slot van de race supersnel goed. Duitsland, Amerika en Australië lieten de podium ambities van Team Nederland als sneeuw voor de zon verdwijnen. De Aussies maakte in de slotfase een achterstand van 44 sec goed op Bleekemolen die zwabberend met versleten regenbanden over de baan ging. Maar goed, het was wel een vierde stek in de eerste ronde van een nieuw jaar A1 Grand Prix en dat doen niet veel mensen hem na. Met het draaien van “donuts” voor de hoofdtribune liet een uitzinnige Bleekemolen aan de fans zijn dankbaarheid zien.
Gedurende de dag werd bekend dat dit ongekende succes gedurende drie jaar een vervolg krijgt op Zantvoort. Ondergetekende kan zich de laatste F1 race in 1985 nog voor de geest halen waar 55.000 mensen op af kwamen. Dit weekend zijn er totaal 180.000 mensen in de duinen geweest wat aangeeft dat er een enorme potentie is voor de Internationale racerij in Nederland. Met een ontluikende bloem als Jeroen Bleekemolen gaan we nog een paar fantastische jaren tegemoet.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review