Meer dieselkracht voor Volvo's (update!)

Volvo's topdiesel, de 2.4 liter vijfcilinder, wordt onder handen genomen voor een extra krachtige versie. Naast de al

Volvo's topdiesel, de 2.4 liter vijfcilinder, wordt onder handen genomen voor een extra krachtige versie. Naast de al leverbaar zijnde 126, 163, 175 en 185 pk sterke variant kunnen we ook een variant met maar liefst 205 pk tegemoet zien, te danken aan twee turboladers in plaats van een. Saillant detail: hij is nog zuiniger, schoner en stiller ook!

Een beetje extra dieselpit voor de Zweedse topmodellen kon al geen kwaad. De Duitse concurrentie heeft sterkere drieliters in de aanbieding. Volvo doet het hoe dan ook rustig aan, maar geeft de D5 dus wel meer kracht. De technici begonnen met een schone lei en monteerden een extra turbo, waarbij de een onder lage druk werkt en de ander op hoge druk, voor brede souplesse. Met 205 pk en 420 Nm tussen 1750 - 3000 toeren krijgen we een extra duwtje in de rug. Volvo belooft in de 0-100 sprint een maximale winst van 0.5 seconden. Daarnaast gaat de D5 dankzij andere motorisolatie en -behuizing stiller te werk.

De nieuwe oliestoker is echter ook op het vlak van emissies en brandstofverbruik aangepakt. De winst bedraagt 3-4% ten opzichte van de 185 pk versie en dat is zeker voor de XC-modellen geen overbodige luxe. Ook voldoet de nieuwe D5 aan de Euro V-emissienorm.

Het ligt voor de hand dat de nieuwe D5 in de V70, S80, XC60, XC70 en XC90 wordt gelepeld. Als eerst wordt echter de S80 verblijd, die dan afhankelijk van de uitvoering van een zesversnellingsbak of zestraps Geartronic automaat is voorzien en een B- of C-label meekrijgt. Het verbruik blijft in de S80 namelijk steken op 6.2l100km/100km (automaat: 6.7), goed voor 164 g/km CO2. Dat betekent - gezien de nieuwe slurptaxregelgeving - dat deze nieuwe D5 geen slurptax over zich heen krijgt.