Sterker en zuiniger - Ford EcoBoost motoren (update!)

De trend van het downsizen van motoren zie nu ook bij Ford zijn uitwerking. Het merk kondigt nieuwe 1.6-liter

De trend van het downsizen van motoren zie nu ook bij Ford zijn uitwerking. Het merk kondigt nieuwe 1.6-liter viercilinder turbobenzinemotoren aan, die zullen gebouwd worden in een hightech-motorfabriek in Bridgend, Wales.Update: Ford's Ecoboost verschijnt in drie varianten.

De nieuwe direct ingespoten 1.6-liter motoren met turbo gaan binnen twee jaar in productie en worden als nieuwe generatie onder de naam EcoBoost gelanceerd. Ook Volvo zal profiteren van deze krachtbronnen, onder de naam GTDi.

Door relatief veel pk’s en trekkracht uit een kleine cilinderinhoud te persen werken ze zuiniger dan grotere ongeblazen benzinemotoren. Er staan drie varianten op stapel, te weten een 130, 150 en 180 pk sterke variant. Zo kunnen de EcoBoost motoren hun 1.8 en 2.0-liter broers waardig vervangen, en verbruiken bovendien veel minder brandstof. Ford belooft een winst van 20%.

Naast EcoBoost motoren heeft Ford ook bij dieselmotoren de aandacht voor een lager brandstofverbruik. De ECOnetic range is daar een voorbeeld van.

In Duitsland rijden inmiddels een aantal Fords met af-fabriek LPG installatie. De mogelijkheden voor ons land worden nog onderzocht.