Cramer pleit voor 95 g/km CO2 in 2020

Minister Jacqueline Cramer loopt graag op de zaken vooruit om de CO2 uitstoot van auto’s te beperken. Met een maximale uitstoot van 120 g/km in 2012 pleit de Milieuminister voor een grens van 95 g/km in 2020. Ze deed dit gisteren tijdens EU-beraad.

De uitstoot van CO2 wordt de laatste jaren drastisch aan banden gelegd. Momenteel stoot de gemiddelde nieuwe auto zo’n 160 g/km uit. In 2012 moet dit worden beperkt naar slechts 120 gram. Dit stuit op veel weerstand van de autoindustrie, die echter tegelijkertijd niet stilzit en met nieuwe brandstofbesparende technieken op de proppen komt. Minister Cramer pleit er nu voor dat auto’s maximaal 95 g/km CO2 uitstoten in 2020.

Eerder deed ze dat al voor een 80-grams grens, maar dat bleek te hoog gegrepen. In haar nieuwe voorstel wordt ze gesteund door een aantal andere landen, waaronder Belgie, Griekenland, Denemarken en Zweden. Autoland Duitsland legt de lat liever wat hoger; op maximaal 100 gr/km. Wel willen verschillende landen gefaseerd overgaan tot nieuwe normen, maar onze Minister voelt daar niets voor, omdat dat niet voldoende bijdraagt aan het milieuklimaat in ons land.

Overigens, de voorgestelde grenswaarde van 95 g/km in 2020 voor een specifieke auto is niet onrealistisch. Zo is er nu de smart fortwo cdi die 88 g/km CO2 uitstoot, en met de Polo BlueMotion, Seat Ibiza Ecomotive en op stapel staande Golf BlueMotion – die allen nu al slechts 99 g/km uitstoten – komen we vast niet zonder vervoer te zitten. Of die waarde ook gemiddeld te behalen is zal moeten blijken…