Alternatieve brandstof voor smart fortwo in Singapore

Smartjes zijn door hun compacte afmetingen niet alleen handig voor in de stad; ook als het gaat om de uitstoot van

Smartjes zijn door hun compacte afmetingen niet alleen handig voor in de stad; ook als het gaat om de uitstoot van schadelijke stoffen is de fortwo een kleine. Toch was dit geen reden voor Smart om stil te gaan zitten. Het merk startte deze zomer in Singapore een tweejarige proef met het rijden op de alternatieve brandstof als biodiesel en het door Shell ontwikkelde GTL. Volgend jaar komt daar nog een elektrische aangedreven exemplaar bij.

Verbazende blikken gegarandeerd, want de fortwo wordt daar nog niet officieel verkocht. Singapore werd niet voor niets gekozen; de infrastructuur van de stad en ondersteuning van de overheid bleken een ideale locatie. Zodoende rijden er 10 exemplaren rond om alternatieve brandstof te testen.

De testvloot bestaat uit 5 benzine-uitvoeringen met mhd-module (start-stopsysteem) en 5 diesels. Deze laatsten zijn met een verbruik van 3.4l/100km en een CO2-uitstoot van 88gr/km bijzonder spaarzaam, en worden in de testperiode 'gevoed' door vernieuwende brandstoffen als bio-diesel en GasToLiquids - een syntetische diesel, ontwikkeld uit aardgas, die zodoende veel minder vervuilend is en de motor efficienter en stiller laat werken.

Gedurende het project worden de auto's veelvuldig gecontroleerd, waarbij vooral de aandacht uit gaat naar de emissies (CO2, CO, NOx en HC) en motorprestaties.