Spaarlimo - Mercedes-Benz S 320 CDI BlueEfficiency

Mercedes-Benz heeft de S 320 CDI op dieet gezet. Dit mondde uit in de BlueEfficiency-uitvoering die zo’n 10% zuiniger

Mercedes-Benz heeft de S 320 CDI op dieet gezet. Dit mondde uit in de BlueEfficiency-uitvoering die zo’n 10% zuiniger zijn werk doet. Eind dit jaar wordt deze spaar-limousine leverbaar voor een prijs van 96.338 euro. Tegen meerprijs is ook de Lang-uitvoering te leveren.

De BlueEfficiency-uitvoering van de S-Klasse is onder andere voorzien van stuurbekrachtiging die indien nodig beschikbaar is, een automatische transmissie met ontkoppelinrichting tijdens stilstand en 17 inch wielen inclusief banden met verminderde rolweerstand.Comfort, prestaties en rijplezier blijven niettemin op niveau van Stand. Het uiterlijk bleef op twee badges na ongewijzigd. Daar is (nog) geen plaats voor in dit segment.

Het brandstofverbruik daalde van 8.3l/100 km naar 7.6l/100 km. De CO2 uitstoot daalde naar 199 gr/km, een winst van 21 gram. Onveranderd bleef het vermogen; 235 pk, 540 Nm. Goed voor een topsnelheid van 250 km/u en een 0-100 score van 7.8 seconden.

Mogelijk zien we nog een BlueTEC variant tegemoet, waarmee de S-Klasse voorzien wordt voorzien van een NOX-katalysator, waardoor de diesel nog minder schadelijke stoffen uitstoot.

S 400 BlueHYBRID volgt in het voorjaar

Met de S 400 BlueHYBRID presenteert Mercedes-Benz dit najaar bovendien zijn eerste personenauto met hybride-aandrijving. Deze uitvoering komt in het late voorjaar van 2009 op de markt. Dankzij de combinatie van een 3.5 liter V6-benzinemotor gekoppeld aan een moderne hybridemodule met lithium-ion accu's - samen goed voor 299 pk - is de S 400 BlueHYBRID de zuinigste luxe limousine met benzinemotor ter wereld. Het merk troeft inderdaad de A8 2.8 FSIe af die we onlangs reden, maar het wel zonder hybridemodule moet stellen. Het verbruik bedraagt 7,9 liter per 100 km bij een CO2-uitstoot van 190 gram/km. Niet slecht voor een slagschip dat zonder problemen 250 kan halen en in iets meer dan zeven tellen naar 100 snelt. Volledig elektrisch rijden is er overigens niet bij, de elektromotor werkt als assistent mee. De accu’s vind je trouwens onder de kap voorin en niet in de bagageruimte, daar wilde Mercedes niet aan tornen. De compacte hybridemodule weegt slechts 75kg.

Daarnaast heeft het merk al eerder een S300 Bluetec Hybrid studiemodel opgesteld, maar de komst van deze diesel-hybride is nog niet zeker.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.