Slimste jongetje uit de klas - Toyota iQ - Update: Roadster in de maak?

Hij is he-le-maal af, de Toyota iQ. Hèt staaltje techniek van de Japanners, verstopt in een drie meter lang koetsje met

Hij is he-le-maal af, de Toyota iQ. Hèt staaltje techniek van de Japanners, verstopt in een drie meter lang koetsje met lange wielbasis, vol vernuftigheden en relatief groot ruimte-aanbod. Een wereldprimeur op het gebied van veiligheid is de curtain airbag achter. Zuinig is-ie ook, de CO2-uitstoot begint bij 99 g/km, wat de iQ een A-label oplevert. De Toyota IQ wordt in januari 2009 in ons land verwacht. Update: Staat er een iQ Roadster op stapel?

Na de Prius noemt het merk de iQ de mijlpaal in de ontwikkeling van modellen van de toekomst. De iQ maakt een einde aan conventioneel denken en gaat volop voor efficiëntie, ruimte en technologisch vernuft. De ingenieurs hebben zich ten volle ingezet om onderdelen – zoals de brandstoftank en aircocompressor - opnieuw (lees: kleiner) te ontwerpen of te verplaatsen om plaats te bieden aan 3 volwassenen en een kind. Veel van innovatieve oplossingen van de iQ zullen worden overgenomen en aangepast voor toekomstige Toyota-modellen. Flexibele ruimte kun je in een handomdraai realiseren met de in delen (50:50) neerklapbare achterstoelen, waarmee de laadruimte kan worden vergroot tot 242 liter als beide stoelen zijn neergeklapt.

Handmatig bediende airconditioning is eveneens standaard, evenals 15 inch lichtmetalen velgen, mistlampen voor en elektrisch bedienbare buitenspiegels in de carrosseriekleur. Elektrisch bedienbare ruiten, getint glas en een audiosysteem met radio en CD-speler behoren eveneens tot de standaarduitrusting, inclusief stuurbediening. Een compact en geavanceerd navigatiesysteem met touchscreen, geïntegreerd met het audiosysteem, is optioneel. Dit systeem heeft Bluetooth voor handsfree-bediening, een MP3- en iPod-aansluiting en een SD-kaartlezer om kaarten van Europese landen te kunnen uploaden. Gedeeltelijk lederen bekleding, inclusief stoelverwarming, is eveneens optioneel.

De levering start met een drietal kleuren en twee motoren. Aan de basis staat de 1,0 liter VVT-i benzinemotor uit de Aygo, met 68 pk en 91 Nm. In combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak met 5 versnellingen en schakelindicator kent de 3-cilinder lichtgewicht motor naar verwachting een brandstofverbruik van 4,2 l/100 km. Zijn topsnelheid bedraagt 150 km/u en hij sprint naar 100 in 14.7 seconden.Dieselen kan met de 1,4 liter D-4D dieselmotor, die maar liefst 90 pk levert en 190 Nm te bieden heeft. Deze prestaties zijn nog beter; maximaal 170 km/u en de bekende sprint is in 11.7 seconden voltooid. De zelfontbrander komt mee met een zesbak. Het opgegeven brandstofverbruik is nog iets minder; 4.0l/100km.

Een gloednieuwe 1,3 liter dual VVT-i benzinemotor met Start & Stop-technologie is in het 2de kwartaal van 2009 leverbaar. Wanneer Toyota het start-stopsysteem voor het hele gamma beschikbaar stelt valt er nog meer winst te halen! Alle motoren voldoen aan de EuroIV (vreemd genoeg geen Euro5!). Er is keuze uit drie transmissies, waaronder de nieuw ontwikkelde Multidrive automatische transmissie, een CVT.

Naast ABS, tractiecontrole en VSC stabiliteitssysteem is de iQ ook volgestopt met 9 airbags, inclusief curtain airbag achterin, die bij nood geactiveerd wordt vanuit de hemelbekleding achter de hoofdsteunen van de achterstoelen. Goed voor een 5 sterrenscore in de NCAP botsproeven.

De eerste Toyota’s iQ zullen begin 2009 de wegen op gaan. Toyota verwacht jaarlijks ongeveer 80.000 iQ's te gaan verkopen in Europa. Prijzen zijn nog niet bekend maar zullen tussen de Aygo en Yaris in zitten.

Update:

'Wat smart kon met hun Roadster, kunnen wij ook'. De geruchten gaan volgens het Duitse Motor Und Sport dat Toyota van het slimme iQ concept ook een tweezits Roadster voor ogen heeft. Met een laag gewicht, en een eenliter of 1.3 benzinemotor moet deze tot zuinige maar plezierige prestaties in staat zijn. Er is een sprankeltje hoop dat we een studiemodel in Tokyo zullen zien, volgende maand.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.