Het doel is dat binnen enkele jaren DRIVe uitvoeringen van de Volvo C30, S40 en V50 komen die een CO2-emissie benaderen van ongeveer de 100 g/km (3.8 l/100 km). Dat moet ook wel, gezien de hevige zuinigheidsstrijd tussen de concurrerende merken – weer eens wat anders dan pk’s! In 2011 wil Volvo ook de nieuwe S60 aanbieden met een CO2-uitstoot onder de 120 g/km (4.5 l/100 km), een Volvo S80 met minder dan 130 g/km (4.9 l/100 km) en de Volvo XC60 met minder dan 140 g/km (5.3 l/100 km). Dit betreft allemaal dieseluitvoeringen.
GTDi technologie in benzinemotoren
Een krachtige term voor 4-cilinder turbomotoren met directe inspuiting, ook wel bekend als GTDi (Gas Turbo Direct injection). Deze stap in downsizing wordt volgend jaar al gezet. Evenveel of meer kracht, met een brandstofverbruik dat 20 tot 30 procent lager ligt.
Volvo micro hybride
In 2011 komt Volvo met een microhybride in het voorjaar van 2011. Het is een start-stop systeem dat de motor stopt wanneer de auto stilstaat. Het systeem is te combineren met alle transmissies, maar in combinatie met een handbak geeft het systeem de bestuurder de mogelijkheid om eenvoudig in te grijpen. De berijder kan de motor direct weer starten, zelfs als de auto niet compleet stilstaat. Ook hoeft de versnellingsbak niet in neutraal te worden gezet.
AWD diesel hybride
Volvo ontwikkelt momenteel een diesel hybride, waarbij de voorwielen worden aangedreven door een doorontwikkelde variant van Volvo's bekende D5 turbodiesel, terwijl de achterwielen worden aangedreven door een electromotor. De D5 motor wordt daarbij bovendien voorzien van een start-stop systeem. De samenwerking tussen de twee krachtbronnen en de verdeling van de aandrijfkrachten over de voor- en achterwielen wordt electronisch en volautomatisch geregeld. Volvo belooft hiermee ook zuinig te scoren op snelweg, iets waar hybrides tot nu toe minder winst behalen dan in de stad. Volvo's diesel hybride wordt gelanceerd in 2012.
Volgende stap: plug-in hybride
Na de diesel hybride is de volgende belangrijke stap voor Volvo de introductie van een plug-in hybride, waarvan de marktintroductie staat gepland voor 2012. De accu's van de plug-in hybride worden opgeladen via een normaal stopcontact, waarna de auto een actieradius van circa 100 kilometer heeft en dat kilometrage louter op electrische aandrijving verreden kan worden. Indien noodzakelijk laadt de verbrandingsmotor tijdens het rijden de accu's op.