Chrysler Voyager - Aartsvader der MPV’s viert 25-jarig jubileum

Auto te klein, stationwagon te krap maar geen behoefte aan een omgebouwde bestelbus? Al sinds eind jaren ’70 kampten

Auto te klein, stationwagon te krap maar geen behoefte aan een omgebouwde bestelbus? Al sinds eind jaren ’70 kampten Amerikanen met dit luxeprobleem. Chrysler sprong in 1983 een gat in de lucht/markt met de Voyager, bedoeld als ruime familieauto en comfortabele reiswagen. In de loop der jaren is hij uitgegroeid tot hét begrip in de MPV-wereld. Deze mini-van – zo wordt hij in zijn thuisland genoemd – is na 12 miljoen exemplaren en 25 jaar verder bij de vijfde generatie beland.

Hoe ontstaat eind jaren ’70 iets als een MPV? Het verhaal achter de komst van van de Chrysler Voyager is nog niet eens zo eenvoudig. Als gevolg van de volwassen geworden babyboomgeneratie steeg het aantal gezinnen, en dus de vraag naar ruimte. De oliecrisis gooide echter roet in het eten, waardoor voor de hand liggende modellen zoals stationcars juist kleiner werden. De Amerikanen lieten zich niet uit het veld slaan en gingen bestelbusjes ombouwen tot personenwagens.

Voor Chrysler was dat het moment om een gat in de lucht/markt te springen. In 1983 was het dan zo ver; de Voyager deed zijn intrede, bedoeld als ruime familieauto en comfortabele reiswagen, die zich kan meten met personenauto’s en ook in dagelijks gebruik niet onderdoet; de Voyager moest dus gewoon in ieders garage passen. Vier jaar later startte het merk de verovering in Europa en werd de Voyager ook onder Dodge-label verkocht.

De eerste generatie was – zoals gebruikelijk in die tijd – behoorlijk hoekig vormgegeven. Door de jaren heen kreeg de ‘magic wagon’ rondere vormen de overhand, om nu bij de vijfde generatie gewoon weer voor strak en recht-toe recht-aan te gaan. Het concept bleef grotendeels gelijk. In de loop der tijd kreeg de Voyager twee schuifdeuren, verscheen er naast een viercilinder ook een V6 en een diesel, en zag een versie met lange wielbasis het levenslicht. In 1991 deden airbags hun intrede, in de tweede generatie Voyager. Het merk zocht continu naar meer mogelijkheden voor de toch al praktische ruimteling. Zijn opvolger, geboren in 1996, werd leverbaar met vierwielaandrijving. Vanaf 2001 tot vorig jaar stond de vierde generatie in de showrooms, die zich kenmerkte door handige zaken als elektrische e bediening van schuifdeuren en achterklep en het Stow ’n Go systeem, waardoor de achterste twee zitrijen in de wagenvloer konden worden verzonken.

We reden onlangs met de nieuwste telg Grand Voyager, die sinds eind vorig jaar het zonder kleiner broertje moet doen. Met zijn hoekige vorm en een lengte van 5.14 meter - + 67 centimeter dan de allereerste - kun je 'm met recht een huiskamer op wielen noemen. De flexibiliteit van het interieur, uitgebreide verlichting, ruime opbergmogelijkheden voor bagage – ook met zeven passagiers aan boord! - en het nodige aan entertainment maken deze Chrysler al 25 jaar lang een wereldwijd begrip.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.