Miljoenennota – Geen BPM voor zuinige auto’s, slurpers extra belast, nieuw bijtellingstarief

De nieuwe Miljoenennota is een feit. Voor de automobilisten is er genoeg nieuws te melden. Echt zuinige auto’s worden

De nieuwe Miljoenennota is een feit. Voor de automobilisten is er genoeg nieuws te melden. Echt zuinige auto’s worden BPM-vrij, de slurptax wordt aangescherpt en tevens doet een 20% bijtellingstarief zijn intrede. Een overzicht...

Geen BPM voor zuinige auto’s

Om met iets leuks te beginnen; voor de zuinigste auto’s op de markt wordt geen BPM meer in rekening gebracht! Deze maatregel geldt voor alle benzinemodellen die minder dan 110 gram CO2 per kilometer uitstoten. Voor dieselmodellen die minder dan 95 gram CO2 uitstoten hoeft eveneens geen BPM meer te worden betaald. Inderdaad, dit zijn de auto’s die ook van het 14% bijtellingstarief profiteren: smart fortwo, Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroen C1 en de twee hybrides Honda Civic Hybrid en Toyota Prius. Bij de dieselmodellen komt alleen nog de smart fortwo cdi in aanmerking. Dat zal bij de goedkoopste modellen niet veel meer zijn, maar toch. Voor de Prius scheelt dat echter 1000-2400 euro BPM! En nu maar hopen dat de automerken het prijsverschil gaan doorvoeren.

20% bijtelling

Goed nieuws voor de zakelijker rijder. Naast de al geïntroduceerde 14% en 25% bijtelling kunnen we volgend jaar er een tarief tussenin tegemoet zien; 20%. Voor wie de hierboven genoemde auto’s niet zakelijk wil/kan rijden maar wel goedkoper uit wil zijn dan nu, is dit nieuwe tarief een aantrekkelijke optie. Ook voor de autfabrikanten, die met bepaalde modellen net buiten de boot vielen om aan het 14%-tarief te voldoen en zo een extra verkoopargument hebben. (grens: 95/110 gram CO2)

Het 20%-tarief geldt voor alle modellen die 111 tot en met 140 gram CO2 per km uitstoten en rijden op benzine. Dieselmodellen kennen een grens van 96 tot en met 116 gram CO2/km.

Al met al komen nu een behoorlijk aantal auto’s in aanmerking. BMW 1-serie of Mini rijden, of de VW Golf 1.4 TSI en Audi A3 1.4 TFSI. Ook voor Alfisti is er reden tot juigen. De kersverse MiTo valt ook in deze categorie. Dieselrijders, niet te vergeten, kunnen bijvoorbeeld kiezen uit de Mini Cooper D, Ford Focus ECOnetic en de nieuwe Volkswagen Golf BlueMotion.

Slurpen verder ontmoedigd, energielabelnormen gehandhaafd

De voor velen vermadelijde slurptax wordt aangescherpt. Op dit moment worden alle auto’s die meer dan 192 gram CO2/km (diesel) en 232 gr/km (benzine) uitstoten extra belast met slurptax a 110 euro per overschreden gram. Voor het komend jaar wordt die grens verlaagd – naar respectievelijk 176 en 212 gram CO2. Het slurptaxbedrag wordt eveneens aangescherpt, in 2009 moet 125 euro per gram boven die grens worden betaald.

De normen voor de energielabels blijven voor 2009 gelijk. Auto’s die nu bijvoorbeeld een A-label hebben kunnen ook in 2009 met dat label worden verkocht. De normen zijn namelijk dynamisch en kunnen aangescherpt worden om zo autofabrikanten te stimuleren om zuiniger auto’s te ontwikkelen. Echter is het wel zo dat elk land zijn eigen normen erop na houdt, dus dat maakt het voor de merken niet gemakkelijk.

Enige verwarring blijft bestaan: Zo kan het echter wel gebeuren dat bijvoorbeeld een minister in een Audi A8 3.2FSI Lang – een auto met energielabel C – toch slurptax moet betalen…Deze limousine stoot namelijk 237 gram CO2/km uit, reden voor 3125 euro slurptax…

Verlaging BPM, aanpassing wegenbelasting

In aanloop naar de kilometerheffing wordt het gehanteerde BPM percentage gefaseerd verlaagd. In plaats van 42.3% wordt nu 40% gehanteerd. In ‘ruil’ daarvoor (lees: om het gat nog even op te vullen) wordt de wegenbelasting iets verhoogd.

Wie een zuinige auto rijdt (een auto die minder dan 95/110 gram CO2/km uitstoot) wordt echter opnieuw blijgemaakt met een verlaging van de wegenbelasting. Ging dit vorig jaar al de helft omlaag, nu scheelt het nog eens een kwart. Zo rijd je voor een paar euro per maand een Aygo, fortwo, C1 etc. Uiteraard ben je ook met een Prius of Civic Hybrid dan goedkoper uit.