De Mini Crossover is stoerder en groter dan zijn familieleden. Anders, maar toch heel Mini. Om te beginnen heeft hij vierwielaandrijving. Praktisch is hij ook; de Crossover is uim vier meter lang en 1.60 hoog, biedt plaats aan vier personen op hun eigen stoel en vier deuren verschaffen de toegang. Dat zijn er niet zomaar vier, doordat is gekozen voor een asymmetrische opstelling.
Aan de passagierskant zijn twee gewone stijlloze portieren geplaatst, maar aan de kant van de bestuurder is het achterste portier een schuif-kanteldeur die langs de zijkant naar achteren schuift. Doordat de B-stijl is weggelaten, kan de zijkant aan bestuurderszijde geheel worden geopend voor een brede toegang. De achterklep scharniert aan een zijde. De achterbank is neerklapbaar, en bovendien ook te verschuiven, voor meer beenruimte of juist meer bagageruimte.
Ook in het zo kenmerkende Mini-interieur gaat het er anders aan toe. De centraalgeplaatste meter heeft een driedimensionaal informatiecentrum Mini Center Globe, weergegeven als een wereldbol. Het systeem kan op allerlei manieren worden bediend: met een muis op het stuur, toetsen onder in de wereldbol, een toetsenbord voor de passagier of via het touch screen. Starten gaat met een Keyball, waarna een een grafische voorstelling volgt en de motor met een druk op het display kan worden gestart.
Bijzonder is ook de middenconsole, of eigenlijk het gebrek daaraan. Mini heeft namelijk een Mini Center Rail die bij het dashboard begint en helemaal doorloopt tot aan de achterdeur. Het is letterlijk de verbinding tussen de voor- en de achterstoelen. Houders voor communicatie- of audioapparatuur, bekerhouders, opbergvakjes en armsteunen worden met een speciaal systeem aan de rail bevestigd en zijn verschuifbaar.
De Crossover concept wordt gepresenteerd op de Autosalon van Parijs. Op de productieversie moeten nog zeker een jaar geduld hebben.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review