Hyundai i20 en ix55 klaar voor Europa

Gezellige drukte bij Hyundai, tijdens de Autosalon van Parijs. De Koreanen hebben zes modellen in de spotlights,

Gezellige drukte bij Hyundai, tijdens de Autosalon van Parijs. De Koreanen hebben zes modellen in de spotlights, waaronder ook ‘groene’ concepts als de Santa Fe hybride en de i20 Blue. Die laatste krijgt an sich de meeste eer, want de i20 is helemaal nieuw! De stoere ix55 is ook van de partij.

De i20 vergezelt het modelgamma van Hyundai, en volgt de Getz op. Deze compacte vijfdeurs heeft een langere wielbasis dan zijn voorganger en gaat de strijd aan met tegenstrevers als de Seat Ibiza en de Renault Clio. Het ontwerp is getekend in het Europese ontwikkelingscentrum in Russelsheim, waardoor de i20 er naar ‘onze’ smaak goed uit ziet. Drie benzineversies staan op stapel, 1.2i, 1.4i en 1.6i. Dieselen kan met 1.6 CRDi-motor. Van de i20 komt ook een extra zuinige i-Blue-versie, die begin 2009 verschijnt. Deze verbruikt dankzij technische en aerodynamische aanpassingen en een spaarzame 90 pk CRDi dieselmotor met zesbak maar 4.0l/100 km.

Behalve de Hyundai I20 lanceert Hyundai ook de zevenzits SUV Hyundai ix55, die in april volgend jaar naar ons land komt. Hij is gebaseerd op de in Amerika leverbare Veracruz, maar onderging de nodige wijzigingen om de auto geschikt te maken voor de Europese markt. In het vooronder huist een drieliter diesel met 240 pk, waarmee dit slagschip in 10.4 seconden naar 100 sprint. Het verbruik blijft binnen de perken tot 9.4l/100km. Met een CO2-uitstoot van 248 gr/km is er wel slurptax als spelbreker.

Ook de Hyundai Santa Fe Petrol-Electric Hybrid staat klaar. Dit studiemodel van Hyundai’s stoere SUV heeft een 2.4 liter benzine- en 30 Kw sterke elektromotor met accupakket onder de kap. Dankzij deze fijngeslepen samenwerking tussen deze twee motoren bedraagt de CO2-uitstoot nog 148 g/km en is het brandstofverbruik een dieselwaarde geworden; 6,2 liter per 100 km.

Of de het topmodel uit de Hyundai-range, de Genesis, in Europa gaan zien, is nog even afwachten. Het merk toont de forse sedan wel in Parijs, en peilt de meningen. Tot nu toe konden grote Koreaanse sedans nooit écht potten breken in onze regio.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.