Aan de voorzijde van de A6 werd een nieuwe singleframe grille, luchtinlaten en mistlampunits ontworpen. Tegelijkertijd voorzien de designers de A6 van een aluminiumstrip over de flanken, voor dynamiek en elegantie. De vernieuwde achterzijde zul je ook niet kunnen missen. De kofferklep kreeg een vouw en de achterlichten zijn nu tweedelig, voorzien van LED’s. Natuurlijk mag een gewijzigde bumper ook niet ontbreken, voorzien van chroom en diffusorlook. Het doet de achterzijde wat afslanken.
Van herrie aan boord was al geen sprake, maar het kan altijd beter, moeten ze in Ingolstadt gedacht hebben. De technici maakten gebruik van meer isolatie. Het interieur is verder verrijkt met een ander instrumentarium; ook is de omlijsting van de centraalgeplaatste monitor vers van de pers. Ook hier doet meer chroom zijn intrede, waarbij ook het stuurwiel met accenten is afgewerkt.
De Audi-adepten kunnen niet zonder het S-line pakket. Het is wederom van de partij, waarbij je kunt rekenen op een 3 centimeter verlaagd onderstel, 18 inch lichtmetaal en een exterieurpakket met sportievere bumpers en dergelijke. Om het plaatje compleet te maken is het interieur dan aangedikt met sportsturen en sportieve decorlijsten.
Het motorpalet bestaat uit zes benzinevarianten en vier diesels, gekoppeld aan een handbak, tiptronic of Multitronic, al dan niet met quattro vierwielaandrijving. Aan de basis staat de 2.0 TFSI met 170 pk, bestempeld met een energielabel B. De 2.4 V6 verlaat het toneel, daar is nu de 2.8 FSI met 190 pk voor in de plaats. Een krachtiger variant met 220 pk is ook van de partij. Ze hebben respectievelijk een B- en C-label, mede te danken aan het nieuwe Audi Valve Lift. Forse V8-power is er ook, met de 4.2 FSI 350 pk. Veel leuker is de al eerder aangekondigde 3.0 TFSI, een knap staaltje downsizing. Het een zescilinder, voorzien van een compressor in plaats van een turbo. Deze krachtcentrale levert 290 pk en een breed beschikbaar koppel van 420 Nm. Gekoppeld aan de tiptronic transmissie en quattro aandrijving, accelereert hij in 5,9 seconden van nul naar 100 km/h en haalt de begrensde top van 250 km/h op zijn sloffen. Met een gemiddeld verbruik van 9,5 l/100 km is de 3.0 TFSI zelfs nog iets zuiniger dan de ‘oude’ 3.2 FSI in combinatie met Multitronic.
Aan de dieselzijde bericht Audi de komst van de 2.0 TDIe. Deze is 136 pk sterk en vergezelt zijn 170 pk sterke broer. Hoewel die ook geen stevige drinker is, springt de 2.0 TDIe er nog meer uit, dankzij een verlaagd onderstel, een aangepaste versnellingsbak, een schakelindicator en een intelligente stuurbekrachtigingspomp en dynamo. Het dieselverbruik blijft steken op 5.3l/100km, ofwel bijna 1 op 19. Met recht verdient deze zelfontbrander een A-label. De zescilinders 2.7 en 3.0 TDI kregen er een paar pk’s bij en hebben een B en C-label.
De laatste snufjes zijn van de partij. Side assist waarschuwt de bestuurder voor achterop komend verkeer bij het wisselen van rijstrook en Lane Assist houdt de auto op koers. Adaptieve cruise control bewaart een veilige afstand tot de voorligger. Erg handig. Handig is ook het verbeterde MMI-bedieningsysteem. Nu werden wij er zeker niet horendol van, maar de wijzigingen betreffen vooral visueel en functioneel. Zo is de weergave verbeterd, is het landschap beter vormgegeven bij de navigatie (voor als je niet naar buiten wil kijken) en verder kan MMI overweg met DVD en een 40 GB harddisk. Optioneel kun je ook digitaal TV kijken.
De prijzen zijn nog niet bekend. Eind oktober staat de vernieuwde A6 en RS6 bij de dealers. De Allroad quattro volgt een maand later.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review