Volkswagen besloot bij de ontwikkeling van de Golf VI flink in de kosten te besparen. Zodoende deelt de nieuweling onderhuids nog veel onderdelen met de vorige generatie, maar afzien is dat allerminst.
Het zal geen verrassing zijn dat het ontwerp van de zesde generatie een evolutie is op de voorgaande modellen. Wel is duidelijk dat de ontwerpers in Wolfsburg scherpere lijnen gebruikt hebben. De voorbumper heeft weer iets weg van de sportieve broer Scirocco.
Hoge kwaliteit, nieuwe gadgets
Bezuinigen of niet, boze tongen beweren dat de Golf IV de beste interieurkwaliteit liet noteren. Reden genoeg om wat dat betreft terug in de tijd te gaan en opnieuw de maatstaf te zetten qua afwerking en materialen. De cockpit kenmerkt zich door elementen uit onder meer de Scirocco, Tiguan en Passat CC. Zaken als een nieuw instrumentarium, stuur en klimaatregeling ogen modern maar toch vertrouwd. VW belooft tot slot een verbeterde geluidsisolatie.
Allerhande veiligheids-, rij- en comfortverhogende zaken uit de VW-stallen doen hun intrede in de Golf VI. Uitgebreide DVD-navigatie met aanraakscherm en parkeerhulp met achterruitrijcamera behoort tot de mogelijkheden. Eveneens kunnen we Dynamic Drive Control tegemoet zien; het actieve demperregelsysteem dat we onder meer kennen uit de Passat CC.
Verder heeft VW adaptieve cruise controle in petto, waardoor de Golf automatisch afremt wanneer de afstand door de ingestelde snelheid te klein wordt. Dagrijverlichting doet ook zijn intrede. Kortom; de Golf is weer helemaal bij de tijd!
Krachtig maar nog zuiniger
Motorisch is het allemaal niet zo schokkend, maar wél noemenswaardig. Een reeks bekende (nog zuiniger en schoner gemaakte) TSI-motoren en enkele bestaande en nieuwe common rail diesels zullen klaar staan dit jaar.
Instapper wordt de 1.4 benzine met 80 pk, maar VW is druk doende een geblazen kleinere motor te ontwikkelen die even sterk, maar zuiniger is. Daarna staat de welbekende 1.6 benzinemotor in de rij, die 102 pk levert. Natuurlijk is de 1.4 TSI weer van de partij in 122 pk en 160 pk variant. Deze laatste is met een verbruik van 6.3l/100 km zo'n 1.6l/100km zuiniger dan de toch niet antieke atmosferische 2.0 FSI 150 pk die hij vervangt. Dat scheelt een slok op een borrel! Voor de GTI komt VW weer met de 2.0 TSI op de proppen, die naar verluid ruim 240 pk zal leveren. Dat moet ook wel, gezien de ‘moordende’ concurrentie in dit segment.
De diesels lopen voorlopig uiteen in kracht van 90 tot 170, te weten een 1.9 TDI in 90 en een 'softe' 2.0 TDI met 110 pk (en die bij Audi 120 pk levert). Meer kracht kan ook; de common rail diesel is ook met 140 of 170 paarden (later) te verkrijgen. Ondertussen wordt er ook gewerkt aan een nieuwe 1.6 TDI en een nog krachtiger tweeliterdiesel.
De meest gangbare krachtbronnen zijn te koppelen aan zes- en recent ontwikkelde zeventraps DSG, de conventionele automaat gaat met pensioen. Niet zo gek, DSG staat bekend om zijn snelle schakelingen en efficientie en kan zodoende op veel opgestoken duimen rekenen.
Topper wordt weer de R32, die met zijn 4Motion vierwielaandrijving de ring zal betreden. Ook volgt ongetwijfeld een zuinige BlueMotion-diesel. Hoewel de 2.0 TDI 110 pk al een verbruik van 4.5l/100 km laat noteren....
De prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen niet al te lang op zich laten wachten. In Duitsland is de Golf VI echter 200 euro duurder dan zijn voorganger, en laten we hopen dat de nieuweling bij ons (door zijn gunstige energielabels) de huidige prijsstelling zal behouden.
In de herfst bij de dealer
In oktober staat de nieuwe Golf VI bij de dealers, om medio 2009 ook vergezelgd te worden door de vernieuwde Golf Plus. Deze ruimtelijke Golf wordt niet compleet nieuw maar krijgt een facelift, zo konden we al zien in de spionagebeelden.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review