Ford heeft al sinds de jaren zestig ervaring met het type RS, met de Fiesta, Escort en Sierra Voor de Focus RS is Ford toe aan de tweede generatie, waarbij de kernwaarden voorop staan maar ook dagelijks gebruik geen probleem is. Verschil met de Focus ST moet er natuurlijk wel zijn, en dat kunnen we ook duidelijk zien.
Zijn kenmerkende Kinetic design werd verder uitgedost met fraai spoilerwerk - een verwijzing naar de Focus WRC. Met een gespierd front inclusief katachtige xenon-ogen blijft hij onmiskenbaar een Focus in een RS-jas.
De designers hebben in het interieur zich sportief uitgeleefd. Met Recaro sportstoelen en sportieve exemplaren achterin, lederen accenten en aluminium pedalen komt hij goed voor de dag. Ford maakte ook gebruik van carbon-look details in de middenconsole en monteerde uiteraard een sportstuur.
Onder de kap ligt een 2.5 liter turbomotor, oorspronkelijk afkomstig van Volvo. Het is een tot 300 pk opgefokte vijfcilinder, die zo’n 80 pk meer kracht in de schaal brengt dan zijn bravere broer, de ST. Het maximumkoppel is met 410 Nm behoorlijk fors. De definitieve prestatiecijfers zijn nog niet bekend, maar een 0-100 sprint in minder dan 6 seconden is zo goed als zeker. Ford koos – mede om redenen van gewicht - in plaats van vierwielaandrijving voor aandrijving op de voorwielen, in combinatie met een gelimiteerd slip differentieel. En dankzij de nieuwe RevoKnuckle ophanging worden onwenselijke aandrijfkrachten in het stuur tot een minimum gereduceerd.
Begin 2009 start Ford de levering van deze strijdkracht.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review