Het startveld bestaat dus uit gelijkwaardige Golfs V 2.0 TDI 16V met 190 pk. Met deze krachtige diesels worden op diverse nationale en internationale circuits endurance races gereden. Het woord endurance geeft al aan dat het hier niet om een paar rondjes op het circuit gaat maar om uithoudingsvermogen en meerdere rijders. De lengte van de races variëren van 4 tot 24 uur en er wordt met 2 tot 4 coureurs per auto gereden. Het rijdersveld bestaat uit pure liefhebbers die als één grote familie de circuits veroveren. DPA DB Motorsport heeft onder andere de ervaren Rob Bergmans, jong talent Jeroen den Boer, presentator Rob Kamphues en DPAer Max Boodie in de gelederen.
Op het thuiscircuit van de Endurance cup werden dit weekend een drietal 1 uurs races gereden vooraf gegaan aan een kwalificatie voor de eerste race. Max Boodie, één van de rijders uit het team van DPA DB Motorsport, gaf al voor de kwalificatie aan dat er een aantal professionele rijders zich onder hen gemengd hadden. We zagen de ervaren Mike en Sheila Verschuur achter het stuur kruipen waardoor de minder ervaren mannen hun kansen op pole zagen slinken. Boodie, die de kneepjes van het race vak door Rob Bergmans ingegoten kreeg, stelde dat dit juist de kracht is van deze klasse. Iedereen kan en mag meedoen. Dit is ook te merken bij de teams. De toegankelijkheid van de klasse is enorm en de rivalen gaan gewoon met elkaar aan de koffie. Je merkt aan de familiaire sfeer dat het de mannen gaat om racen maar zeker ook om plezier.
De kwalificatie zorgde toch voor gespannen gezichten bij de rijders toen de wagens zich opstelden achter de pits. Al snel werd duidelijk dat Jeroen den Boer met de besten mee kon en hij pakte dan ook een schitterende 4e stek met een tijd van 2:06:36. Max Boodie had het lastig met een wat minder stijve auto. In druk verkeer was zijn tijd van 2:09:29 het maximaal haalbare. De pole werd gereden door team Meeuwis en Meeuwis in een tijd van 2:05:72.
Tot aan de start van de eerste race was er tijd voor ontspanning maar naarmate de klok richting half vier ging werden de koppies toch wat strakker. Omdat er in een race over 60 minuten verplicht 1 maal van rijder gewisseld dient te worden barstte de discussie los wie de eerste en wie de tweede stint zou rijden. Naarmate de spanning toenam werden de rijderwissels nogmaals op het droge geoefend tot de zweet druppels zichtbaar werden op de nu toch wel serieuze gezichten. Na de persfoto’s was het tijd voor het echte race werk.
De staande start van de eerste race zorgde voor veel duw en trekwerk in de fameuze tarzanbocht. Gelukkig kwamen alle wagens goed door de gerlachbocht en vlogen de hunserug op. Het is geweldig om te zien hoe het gezicht van de race bepaald wordt door de rijders en in mindere mate de auto’s. De gelijkwaardige wagens zorgen voor een enorme strijdt en close racing. Max Boodie had het moeilijk nadat hij bij het uitkomen van de tarzanbocht, rechts achter geraakt werd. Even was daar de angst dat hij dwars zou gaan maar Boodie hield de wagen uitstekend onder controle. Voorin liepen de leiders in de wedstrijd toch licht uit op het grote pak daarachter. De snelle ervaren rijders moesten het stuur na een half echter overgeven aan de iets mindere kompaan. Hierdoor kon het team van Jeroen den Boer en Rob Bergmans flink inlopen op de kop van het veld. Een prachtig detail aan deze raceklasse is dat bij korte sprint races een erestraf wordt uitgedeeld aan de eerste 3 wagens die over de finish kwamen. Nummer 1 krijgt 120 seconden “straf” en de wagens tot en met de 3e plaats steeds 40 seconden minder. Hierdoor werd de uitstekende prestatie van het team van Jeroen den Boer en Rob Bergmans terecht beloond met de eerste plaats. Een prachtig resultaat voor DB motorsport. Max Boodie kwam rond de 30e stek binnen maar had veel last van onderstuur en druk verkeer. Helaas voor het team moest 1 auto de strijdt staken door problemen aan de versnellingsbak. Voor de tweede race startte de nummers 1 t/m 8 in omgekeerde volgorde zoals we ook bij de WTCC zien.
Na de race zagen we een ongekende vorm van teamgeest in de autosport. Alle leden van het team inclusief de rijders waren druk in de weer de wagens weer race klaar te krijgen. Ego’s spelen hierbij geen rol want iedereen wil dat er gewoon weer 4 wagens staan voor de volgende race. Dit lukte inderdaad. Na 2 uur waren 4 bolides van DB motorsport weer klaar voor de volgende race.
De tweede en derde manche gaven hetzelfde beeld. Leaseteam DB motorsport reed mee in de top 3 maar wist niet meer te winnen. DPA DB motorsport reed mee in de middenmoot. In deze grote middengroep was er wel veel strijdt maar de wil om de collega’s te laten leven was toch groter. Tijdens de laatste manche lag het accent duidelijk op het uitrijden en dat is dan ook gelukt. Het weekend werd zondagmiddag in stijl afgesloten, met cocktails en hapjes.
Een fantastisch evenement dat de autosport laat zien zoals het moet zijn. Liefhebbers en Nederlandse topcoureurs die elkaar het licht in de ogen gunnen en op een geweldige manier hun sport bedrijven en beleven. Autorace minnend Nederland moet massaal op deze evenementen afkomen. Dit verdient deze klasse gewoon. Vandaar dat deze experiance zeker voor herhaling vatbaar is.
Erick J. van de Wouw