De nieuwe driedeurs Mazda2 lijkt sterk op de vlot gelijnde vijfdeurs versie maar kreeg een iets sportievere uitstraling. De achterzijruiten hebben een eigen vorm die perfect aansluit bij de dynamische daklijn. Toch heeft de bagageruimte hier niet onder te lijden, die meet nog steeds 250 liter.
Sportief ogen is een ding, sportief zijn is een tweede. De Mazda technici hebben het gewicht voor het model beperkt weten te houden, waardoor beide carosserievarianten 100kg lichter zijn dan hun voorganger en nu nog geen 1000kg wegen. Tegelijkertijd biedt Mazda een krachtig en zuinig 1.3 (75 en 86 pk) en 1.5liter (103pk) motorpalet, met respectievelijk een B- en C label.
De driedeursversie van de Mazda2 wordt leverbaar in vier modelversies. De Exclusive beschikt over centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektrisch bedienbare ramen in de voorportieren, radio/CD speler met MP3-functie en stuurwielbediening, stuurbekrachtiging, zes airbags en ABS.
De Touring beschikt aanvullend over elektrisch bediende en verwarmde en inklapbare buitenspiegels, 15 inch lichtmetalen wielen, stoelverwarming, handbediende klimaatregeling, elektrisch bedienbare ramen in de achterportieren en een boordcomputer met instelbare rijsnelheids-waarschuwing.
De Executive beschikt onder andere over 16 inch lichtmetalen wielen, zes CD wisselaar, automatische klimaatregeling, mistlampen vóór, regen- en lichtsensoren, Dynamic Stability Control (DSC), tractiecontrolesysteem (TCS) en cruisecontrol (alleen de 1.5-liter benzineversie).
De GT-M uitvoering brengt zijn sportieve aspiraties het meest ten uitvoer. Een gewijzigde voorbumper, aangepaste dorpels en een dakspoiler, verlaagt het visuele zwaartepunt van de auto. Het interieur is donker afgewerkt, waarbij het instrumentarium met witte wijzerplaten en zilverkleurige ringen lekker in het oog springen. Het driespaaks stuurwiel heeft wel wat weg van de MX5 roadster.