Grand Prix F1 van Spanje in Barcelona.

Na de stoffige race in Bahrein waar Ferrari liet zien dat het team weer volledig in de race is, zijn de tenten in

Na de stoffige race in Bahrein waar Ferrari liet zien dat het team weer volledig in de race is, zijn de tenten in Europa opgeslagen. Drie races gereden en drie verschillende winnaars en het was aan Barcelona de eer om de eerste Europese race te organiseren. Het zou een tactisch gevecht worden omdat alle teams dit circuit zo goed kennen uit de wintertests. Vooral Renault heeft hier zeer veel getest waardoor de verwachtingen hoog gespannen waren. Deze week kwam het team van Super Aguri weer negatief in het nieuws. Het gebrek aan pecunia gaat het team langzaam opbreken. Ondanks de problemen staat men toch met twee wagens aan de start.

In de vrijdag training liet Alonso zien iets te willen doen op zijn home circuit. Het 4.7km lange circuit zit hem als gegoten. De Spanjaard was dan ook vanaf het begin in de top drie te vinden. De kwalificatie was wel weer een beetje saai. Ferrari, Mclaren en BMW domineerden en pas op het laatste moment zagen we Alonso die een prachtige tweede stek op de grid pakte. Kimi Raikkonen pakte een prachtige pole en zag Felippe Massa de derde stek op de grid pakken. Hamilton en Kovalainen stelden een beetje teleur met een 4e en 5e stek. Het zou in de race moeten gebeuren voor Mclaren dit weekend.

De race startte met ontketende Ferrari’s terwijl Sutil en Vettel elkaar raken en de eerste safetycar situatie veroorzaken. Na twee ronden is de baan weer rij en pakken de Ferrari’s de leiding. Alonso is derde voor Lewis Hamilton. Vriend van Nederland Piquet vliegt na 5 ronden van de baan de grindbak in. Te veel Nederlands bloed lijkt het. Fisichella doet het keurig en heeft twee plaatsen goedgemaakt. Na 7 ronden is het definitief afgelopen voor Nelson Piquet, hij wordt geraakt door Bourdais die de pits bereikt maar toch uitvalt. Beide auto’s van Toro Rosso staan na 7 ronden al binnen. Door de hoge topsnelheid op dit circuit zijn er na 11 ronden nog maar weinig gevechten op de baan. Raikkonen leidt de dans voor Massa en Alonso. De Fin lijkt in een lichte auto te rijden en zal waarschijnlijk als eerste binnen komen voor nieuw rubber. Na ronde 16 komt Alonso als eerste binnen gevolgd door de rest van het veld dat druppelsgewijs binnen komt. Raikkonen komt in de 20e ronde binnen en door de snelle stop komt hij voor Massa weer de baan op. De tactiek van Ferrari werkt uitstekend en houdt de beide rode bolides aan de leiding. Paniek na 22 ronden als Kovalainen vol gas de baan af vliegt. Hij zit vast onder de bandenstapel en de safetycar komt de baan op. Een enorme crash die we in tijden niet meer gezien hebben. Een klapband is de oorzaak van de crash bij de sympathieke Fin die gelukkig zijn duim op kan steken en blijkbaar in orde is. Het is goed om te zien dat de auto’s zo veilig zijn geworden dat de coureur een dergelijke klap overleeft. Een aantal auto’s gaat de nog gesloten pitsstraat in en kunnen een penalty tegemoet zien. Met 38 ronden te gaan wordt de baan weer vrijgegeven en na Raikkonen en Massa rijdt Lewis Hamilton nu op de derde plek. Heidfeld en Webber hebben een stop and go van 10 seconden te pakken voor tanken onder de safetycar. Domme fout van deze ervaren teams. Er gebeurt veel deze race, na 34 ronden valt Alonso ook uit en de Spaanse toeschouwers vertrekken massaal. Beide Renault’s dus uit de race nadat de verwachtingen zo hoog gespannen waren. Barrichello kan zijn helm ook af doen als hij zijn auto in de pitbox parkeert. Van de wagens die nog wel rijden zijn de Ferrari’s de snelste voor de Mclaren van Hamilton. Pikant is ook dat Takuma Sato met zijn Super Aguri in de punten rijdt. In deze afvalstrijd is Nico Rosberg het volgende slachtoffer, met een grote plof houdt de motor het voor gezien. We hebben nu nog maar 13 wagens in de strijd. Hierdoor rijdt Fisichella op de 8e stek in de punten. Force Team India kan een puntje goed gebruiken. 20 ronden voor de vlag komen de wagens binnen voor de tweede serie pitsstops. De Ferrari’s komen als eerste binnen gevolgd door Hamilton. In het midden van het veld levert Fisico een hevige strijd met Heidfeld. De BMW komt niet echt eenvoudig voorbij de Italiaan en dat is goed om te zien. Uiteindelijk is de BMW sneller en gaat voorbij Fisico. Raikkonen rijdt nog steeds aan de leiding voor Massa en Hamilton en wint zijn 2e race van dit seizoen. Een mooie ½ voor de rode brigade.

Over twee weken in Turkije hopen we dat Heikki Kovalainen er weer bij is. De stand in het wereldkampioenschap is na deze race; Raikkonen 29 punten, Hamilton 20 en Kubica houdt stand met 19 punten. Ferrari pakt nu ook de leiding in het constructeurs kampioenschap met 47 punten voor het team van BMW.

Erick J. van de Wouw