Hij komt, hij komt! Dodge Challenger naar Nederland!

Wat? Lezen we dat goed? Dodge komt met een 'rectificatie', wat eigenlijk geweldig nieuws inhoudt! Berichtte het merk

Wat? Lezen we dat goed? Dodge komt met een 'rectificatie', wat eigenlijk geweldig nieuws inhoudt! Berichtte het merk eerder dat de Challenger aan onze neus voorbij ging, nu komt Dodge daar op terug. Deze muscle car komt echt onze kant op, ‘door sterke aandrang van een groep liefhebbers’. Dit jaar staat deze brutale telg, met 425 pk, bij de dealers!

Hoog in de toren bij Chrysler kreeg men ook door dat er boe-geroep was op het bericht dat de Challenger niet naar Europa zou komen. Vooral in Duitsland en Nederland bleek de belangstelling groot genoeg om een officieel exportkanaal te starten.

We melden nog maar even waarom de Dodge Challenger zo begeerlijk is. Hij biedt een gespierde mix van klassiek en modern design in combinatie met bulderende techniek. Zo is de Challenger voor Nederland ‘gewoon’ standaard uitgevoerd met de topmotorisering, de 425 pk sterke 6,1-liter HEMI V8. Deze krachtcentrale is gekoppeld aan een automatische vijfbak, en de achterwielen mogen als vanouds deze kracht op de weg zetten. Of niet, want rokende banden hoort er ook bij. In ieder geval is het mogelijk om binnen 17 seconden van 0-100 te accelereren en weer af te remmen tot stilstand. De 0 tot 100 sprint zelf duurt een schamele zes seconden. Via de boordcomputer kun je je eigen sprinttijd laten vastleggen. Leuk voor bij borreltafelgesprekken of bij wantrouwende blikken.

De Challenger deelt zijn basis met de Charger, maar de Challenger is korter en lager. Met onafhankelijke wielophanging is de Challenger weer van deze tijd. Om die 425 pk ook in veel omstandigheden te benutten, hebben de technici een sperdifferentieel en ESP met sportafstelling gemonteerd. Het Brembo remsysteem – niet te missen achter het 20 inch lichtmetaal, moet al dit bulderende geweld weer indammen wanneer dat nodig is.

Het interieur van de vijfzits Challenger is grotendeels in sportief zwart uitgevoerd, waarbij de lederen sportstoelen met oranje accenten zijn afgewerkt. Elke Challenger wordt afgeleverd met een 322 Watt audiosysteem en een badge met unieke Limited Edition-nummering. Want uniek voor ons land is de Challenger zeker. Wie had dit ooit gedacht?

De importeur moet zelf nog even bijkomen van het goede nieuws en beraadt zich nog op de prijsstelling.