Eind mei zijn zes Nederlandse teams van studenten en scholieren op het circuit van het Franse Nogaro vertegenwoordigd. Zij zullen zich dan ten volle in gaan zetten om de gevestigde zuinigheidsrecords te verbreken, met een zelf ontworpen voertuig. Een behoorlijke uitdaging, want ze nemen het op tegen 200 andere teams uit 25 andere Europese landen. Er zijn twee categorieën ingesteld: Protoypes en UrbanConcepts. De eerste categorie kenmerkt zich door lichte materialen, aerodynamica en futuristische ontwerpen. De UrbanConcepts zijn meer als stadsauto bedoeld, en conventioneler opgezet. In deze laatste categorie heeft Nederland op dit moment een record in handen; 1 op 557 km.
The Hydro cRuisers van de Haagse Hogeschool/Academie voor Engineering vestigden dit record vorig jaar, op waterstof, toen Nederland voor het eerst vertegenwoordigd was. Het algehele record staat op naam van studenten in Zurich. Zij reden in 2005 maar liefst 3836 km op een liter bio-brandstof. Omdat elk team zelf de brandstofsoort mag bepalen (benzine, diesel, LPG of alternatieve energiebronnen), wordt het verbruik tijdens deze wedstrijd omgerekend naar benzine. Leuk om te weten is dat eind jaren 70 Shell al Zuinigheids Marathons organiseerde in ons land. Toen werd er al een record van 783 kilometer op 1 liter benzine gevestigd.
Op 17 april werd het Midland Cicruit in Lelystad beschikbaar gesteld voor de Nederlandse teams, om hun voertuig te laten zien, erover te vertellen én om tests uit te voeren. In verschillende ‘pitboxen’ konden de aanwezigen de studenten het hemd van het lijf vragen en het testwerk nauwkeurig volgen. Voor de ultieme zuinig-rijden beleving was het zelfs mogelijk om zelf achter het stuur van een demonstratievoertuig te kruipen (letterlijk) en op het circuit zelf een poging wagen om zo zuinig mogelijk te rijden. In tegenstelling tot de gewoonte dit keer geen oorverdovende herrie en rokende banden, voor de snelste tijdrit, de gemiddelde snelheid is 25-30 km/u, maar wel zoemende, tuffende of zelfs geruisloze starts en een ultrazuinige rit.
De organisatie gaf ons toestemming om zelf ook even het circuit op te gaan met ons eigen vervoer, de Chrysler 300 C Touring SRT-design. Niet om het zuinigheidsrecord te verbreken – dat leek ons wat lastig – maar om met beeld het contrast aan te tonen. De Chrysler moet wel 1 op 12 kunnen halen (diesel), de geheel nieuw ontwikkelde Sharky2 van The Hydro Cruisers moet dit jaar 1 op 800(!) gaan rijden. Zou het ze gaan lukken? We houden het in de gaten!
Zelf zuinig rijden in je eigen auto? Kijk dan op http://www.dezuinigsterijder.nl/ en doe mee aan de zuinige strijd om schitterende prijzen en eeuwige roem. En ja, binnenkort een uitgebreide rijimpressie van eerdergenoemde Amerikaanse mastodont!