Verrassing - Seat Ibiza

We hebben er even op moeten wachten, maar hier is de Spanjaard in vol ornaat: Seat toont de vierde generatie Ibiza!

We hebben er even op moeten wachten, maar hier is de Spanjaard in vol ornaat: Seat toont de vierde generatie Ibiza! Deze nieuwkomer combineert zoals het Seat betaamt emotie en design met sportiviteit. Het is tevens het eerste model met het nieuwe, door VW voor dit segment ontwikkelde platform. Met moderne en praktische innovaties is de strijd met de concurrentie weer geopend!

Dit nieuwe platform - die nieuwe Volkswagen Polo ook zal krijgen - staat voor meer stabiliteit en veiligheid, maar ook een hoger comfort. De compacte Spanjaard wordt gebouwd in Martorell, nabij Barcelona.

De nieuwe Ibiza is de eerste productieauto die volledig is ontworpen onder de hoede van Luc Donckerwolke. Deze gerennomeerde designer heeft de Ibiza een agressiever voorkomen meegegeven, volgens de laatste designtaal van het merk. Ook degespierde ‘schouders’ en forse luchtinlaat dragen daar aan bij. De carosserie meet 7 centimeter meer en is nu 4.05 meter lang. Daarnaast groeide de wielbasis minimaal, 7 mm. De kofferbak groeide met 25 liter naar 292 liter.

Natuurlijk is het interieur eveneens sportief van snit. Daarbij hebben de ontwerpers ook meer rekening gehouden met de gebruikte materialen en bekledingsstoffen. Het dashboard is naar de bestuurder toe gericht. Aan praktisch gemak en handige gadgets geen gebrek, want een USB/Aux-aansluiting is aanwezig (iPod!), ook is er een handige voorziening voor het aansluiten van een draagbaar navigatiesysteem en behoort Bluetooth connectiviteit tot de mogelijkheden. De hill-holder is ook een uitkomst en de bochtenverlichting via de mistlampen biedt eenvoudig maar doeltreffend meer licht in de duisternis. Voor de liefhebbers is er Bi-xenon leverbaar en parkeersensoren.

De uitrustingsniveau[s bestaan uit Reference, Stylance en Sport. Bekend is al dat de Reference onder andere ABS, 2 airbags, zijairbags met borstkas- en hoofdbescherming, elektrisch bedienbare ramen vóór, op afstand bedienbare centrale portiervergrendeling, een radio/CD/MP3-speler te bieden heeft.

De motorenreeks voor de nieuwe Ibiza biedt zes zeer vertrouwde mogelijkeden, drie benzine- en drie diesels. Het gamma start met de 1.2 70 pk, de 1.4 85 pk en de 1.6 16V met 105 pk, allen gekoppeld aan een vijfbak. Dieselen kan met de 1.4 TDI, en de 1.9 TDI in 90 en 105 pk variant. De intrede van zuinigere FSI motoren laat blijkbaar op zich wachten.

Seat geeft dus de Ibiza in alle opzichten een flinke stap vooruit. Het milieu-aspect is ook niet vergeten. Zo zijn 95% van de onderdelen en componenten te recyclen en weten de dieselmotoren minder dan 120 g/km CO2 uit te stoten. Bij de benzinemotoren verlaat niet meer dan 160g/km CO2 de uitlaat.

Voor de zomer staat de Ibiza bij de dealer. De echt sportieve FR en Cupra uitvoering volgt later, die houdt Seat nog even onder de pet.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.