Verlichting
Om het eventueel verblinden van medeweggebruikers te voorkomen mogen de mistlampen aan de voorzijde nu branden zonder dimlicht – niet te verwarren met groot licht. In de praktijk zou dit betekenen dat stadslicht met mistlicht gevoerd mag worden. Verder is het gebruik van dagrijlichten – gemonteerd op enkele Audi’s bijvoorbeeld - toegestaan.
Zitplaatsen
Passagiers in de auto mogen alleen vervoerd worden op een echte volwaardige zitplaats. Zelfimprovisatie of een zitbank in een camper is niet toegestaan. Een uitzondering is bijvoorbeeld het vervoer van kinderen tot 1,35 meter op een standaard of achteraf ingebouwd bankje in een stationwagen en passagiers die gebruikmaken van een rolstoel.
Per 1 mei treedt er nog een regel in werking. Het aantal autogordels is de maatstaf voor het maximaal te vervoeren personen. Bij auto met twee gordels achterin mogen dus geen drie passagiers meer plaatsnemen.
Snelheidslimiet
De elektronische verkeersborden boven of naast de weg – matrixborden genoemd – zijn voortaan gelijkgesteld met gewone verkeersborden. Wordt er een andere maximumsnelheid weergegeven dan op het gewone verkeersbord, dan geldt de laagste. Verder gaan de tijdelijke verkeerstekens op de weg gaan boven de andere.
Puntstuk
Nieuw in de verkeersregels is het gebruik van het ‘puntstuk'. Het is een vlak op de weg waar wegen zich splitsen of bij elkaar komen. Net als verdrijvingsvlakken mag hier niet over heen gereden worden. Wanneer het puntstuk in een spitsstrook ligt mag dat wel.
Bromfietsers naar 45 km/u
Per april mogen bromfietsers en gemotoriseerde gehandicaptenvoertuigen voortaan 45 km/u rijden op de rijbaan. Een wens van velen, want het geeft een betere doorstroming omdat auto’s altijd al 50 km/u rijden. Wanneer er gereden moet worden op het fietspad blijft de maximumsnelheid 30 km/u binnen de bebouwde kom en 40 km/u buiten de kom.
Bron: ANWB