Grand Prix Formule 1 van Maleisië op Sepang

De start van het nieuwe Formule 1 seizoen kan de boeken in als de start van een nieuwe periode. De rijders moeten het

De start van het nieuwe Formule 1 seizoen kan de boeken in als de start van een nieuwe periode. De rijders moeten het weer doen en dat heeft voor grote verschillen gezorgd. Natuurlijk heeft Lewis Hamilton terecht gewonnen en had Ferrari zijn zaken niet voor elkaar. Achter de gevestigde orde waren er ineens vier teams die meededen voor de prijzen. BMW, Williams, Toyota en Toro Rosso hebben laten zien dat ze in deze opzet mee kunnen voor het podium.

De start van het nieuwe Formule 1 seizoen kan de boeken in als de start van een nieuwe periode. De rijders moeten het weer doen en dat heeft voor grote verschillen gezorgd. Natuurlijk heeft Lewis Hami
Grand Prix Formule 1 van Maleisië op Sepang

De training en de kwalificatie op het 5.5km lange circuit van Sepang leerde ons dat Ferrari keihard terug kan slaan. Lewis Hamilton was ook zeer snel maar niet snel genoeg. De twee Ferrari’s pakten de eerste twee plekken in 1:34 en een beetje terwijl de Mclarens straf kregen omdat ze na de kwalificatie Robert Kubica, die in een snelle ronde zat, gehinderd hebben. Ze zijn 5 plaatsen terug gezet en starten als 8e en 9e. Massa dus op pole en iedereen weet dat de Braziliaan zijn races altijd vanaf pole heeft gewonnen. Raikkonen zal ook naar podium willen rijden en met de Mclarens op afstand kunnen we rekenen op spektakel. Verder lijkt Alonso de snelheid gevonden te hebben in de Renault en was Jarno Trulli zeer snel op deze brede baan. We hebben dus Massa, Raikkonen, Trulli en Kubica op de eerste twee startrijen.

Regen is altijd een extra tegenstander tijdens deze grand prix. Het kan ook enorm warm zijn in Maleisië wat het racen in dit land bijzonder maakt. Extra druk dus voor de coureurs. De start op het breedste circuit van de formule 1 liet zien dat de heren bijna allemaal op de zachte band met de witte streep begonnen. Meer grip met de enorme warmte in Maleisië. Felippe Massa pakt de eerste stek voor Raikkonen en Jarno Trulli. Zonder problemen komen ze door de eerste bochten. Sebastien Bourdais verliest de macht over de bolide en knalt van de baan. Timo Glock heeft een touche met Rosberg en moet zijn auto in de pits parkeren. Massa loopt 3 seconden uit op Raikkonen en Kubica volgt. De oude Coulthard wordt aan alle kanten voorbij gereden door Heidfeld en Alonso. Dit is het voordeel van een breed circuit waar men eenvoudig met drie wagens naast elkaar kan rijden. Lewis Hamilton heeft 3 plekken goedgemaakt en zit achter Kubica en Webber op de 5e stek. Trulli heeft 3 plaatsen verloren en rijdt rond op de 6e stek. Na 10 ronden is de race al stabiel aan het worden, de afstanden tussen de auto’s zijn te groot waardoor inhaalacties niet echt aan de orde zijn. Massa en Raikkonen rijden soeverein aan de leiding en hebben Kubica op 10 en Webber op 17 seconden achter zich. Na 16 ronden komt Mark Webber als eerste binnen, de stop die gemiddeld 30 seconden duurt, is de cue voor de rest van het veld. Massa komt na zijn stop als 5e achter Kovalainen weer de baan op. Men gaat tijdens deze race uit van twee stops voor de meeste teams die in de race zowel de zachte met de witte streep als de harde band moeten gebruiken. Kimi Raikkonen maakt een geweldige stop en blijft aan de leiding voor Massa. Lewis Hamilton verliest 41 seconden als zijn rechter voorwiel niet loskomt bij zijn eerste stop. Bij zijn teammaatje Kovalainen gaat het wel goed en hij maakt een keurige stop. De rest van het veld komt na 20 ronden ook binnen, Kubica behoudt zijn derde plaats voor Alonso die de 4e stek te pakken heeft. Renault lijkt het weer beter voor elkaar te hebben al moet Piquet heel hard werken om binnen de top 10 te blijven. Kovalainen is opgeschoven naar de 4e stek ten koste van Alonso en zijn teammaatje Hamilton komt niet verder dan de 7e plek. Force team India die Sutil al snel in de race verloren hebben, doet met Fisico toch redelijk mee op een 16e stek. In de kwalificatie en de trainingen zie je hem soms in de top 3 maar in de race is het een ander verhaal. Men verwacht veel van de aanstaande verbeteringen die toch weer een paar tienden van seconden moeten opleveren. Halverwege de race gaat Felippe Massa van de baan na een vreemde actie in de rechtse doordraaier. Robert Kubica is daardoor 2e en Kovalainen 3e. Trulli is goed bezig en komt dichter bij de Mclaren. Geen 1-2 dus voor het steigerende paard. De top 5 rijdt rond in de 1:36 waardoor de afstand tussen de wagens stabiel blijft. Door het wegvallen van Massa heeft Raikkonen 22 seconden voorsprong op Kubica. 18 ronden voor de vlag komt Raikkonen binnen voor zijn tweede en laatste stop. Hij komt achter Kubica de baan weer op en weet dat de Pool nog naar binnen moet. De overwinning komt daardoor dichterbij voor the iceman. Het is goed om te zien dat BMW een team aan worden is dat definitief bij de top 4 aansluit. Sebastien Vettel beleefd een motorplof en valt uit. 13 ronden voor de vlag komt Kubica binnen en pakt Raikkonen de leiding. De beide McLarens moeten ook nog een keer naar binnen. 10 ronden voor de vlag kabbelt het veld naar het einde van de wedstrijd. Raikkonen leidt voor Kubica en Kovalainen. Hamilton komt helaas niet verder dan de 5e stek maar BMW staat weer op een podiumplek. Een degelijke race eindigt in een overwinning voor Kimi Raikkonen die nu 11 punten heeft. Robert Kubica wordt 2e en Heikki Kovalainen pakt de derde stek. Lewis Hamilton komt Jarno Trulli niet voorbij en wordt 5e.

De stand, met de race in Bahrein op 6 april voor de boeg, is nu Hamilton 14 punten, Heidfeld en Raikkonen 11 punten en Kovalainen vierde met 10 punten.

Erick J. van de Wouw.