Audi gaat voor zeventraps S-tronic

Audi heeft met de S-tronic versnellingsbak een sterke troef in handen. De razendsnelle schakeltijd en daarbijbehorende rijbeleving kan op vele liefhebbers rekenen. Feit is wel dat deze bak met een beperkt aantal motoren overweg kan, simpelweg omdat de rest te krachtig zijn. Daarom komt Audi met een nieuwe generatie S-tronic, en voegt tegelijkertijd nog een verzet toe. De transmissie debuteert in de nog te introduceren Q5.

Op dit moment is deze versnellingsbak – bij Volkswagenrijders bekend als DSG – niet geschikt voor in de lengterichting geplaatste motoren, veelal zes- en achtcilinders. Ook is het maximaal te verwerken koppel 320 Nm. De gemiddelde diesel komt hier al snel aan, en ook de 3.2 FSI overschrijdt z’n kunnen. De nieuwe S-tronic kan maximaal 550 Nm verwerken, waardoor veelgebruikte motoren als de 3.0 TDI en 4.2 FSI, al dan niet gekoppeld aan quattro, ook gekoppeld kunnen gaan worden aan deze racy-versnellingsbak. Tegelijkertijd voegt Audi een verzet toe, waardoor er nu zeven versnellingen beschikbaar zijn. Volkswagen kondigde eveneens aan met een 7-traps DSG te gaan komen.

Zoals gezegd debuteert de nieuwe generatie S-tronic in de op stapel staande Q5. Verder wordt de bak beschikbaar voor de A4 en A5, waardoor de Multitronic het onderspit moet gaan delven.