Hyundai pronkt met vier premières in Genève

Hyundai pakt op de Autosalon van Genève goed uit. Het merk heeft vier premières in petto. Zo kunnen we kennismaken met de Hyundai Sonata, staat gefacelifte Hyundai Matrix te glimmen. Ook wordt een serie eco-dynamische i-Blue-modellen getoond en zien we de HED5 i-mode, dat als de voorloper van de i30 midi-MPV kan worden beschouwd.

De Hyundai Sonata werd lichtjes onder handen genomen. De gewijzigde voorzijde geeft de Sonata een krachtigere en tegelijk elegante uitstraling. De grootste en opvallendste designverschillen zijn echter in het interieur van de auto te vinden, en dat is een goed teken. De nieuwe Sonata heeft een volledig nieuw dashboard, nieuw ontworpen tellers en klokken, een nieuwe middenconsole en voortaan ook blauwe verlichting van de instrumenten.

Het nieuwe motorenpalet is krachtiger en zuiniger tegelijk. De 2.0 viercilinder benzinemotor in de Sonata levert nu 164 pk (was 145 pk). Het vermogen van de 2.4i benzinemotoren is gestegen van 161 naar 174 pk. De 3.3i V6-benzinemotor levert nu 250 pk (was 235 pk). Het vermogen van de 2.0 CRDi-dieselmotor is gestegen van 140 pk naar 151 pk. De nieuwe Hyundai Sonata kan afhankelijk van de versie worden uitgerust met een vier- of vijf trapsautomaat of een handgeschakelde vijf- of zesversnellingstransmissie.

i30-stijlkenmerken nieuwe Matrix

De nieuwe Hyundai Matrix heeft – vooral aan de voorzijde – stijlkenmerken van de succesvolle i30 gekregen. De Hyundai Matrix, in 2001 getekend door Pininfarina, blijft mede dankzij de hoge zit en de ruime gebruiksmogelijkheden, zoals een verschuifbare achterbank, een praktische familieauto. De Hyundai Matrix, die met 1.6i- en een 1.8i-benzinemotoren met respectievelijk 103 en 123 pk verkrijgbaar is, komt in het tweede kwartaal van 2008 naar Nederland.

HED-5 MPV Concept

Hyundai toont in Genève ook enkele bijzondere studiemodellen. De HED 5 i-mode Concept Car (HED staat voor ‘Hyundai European Design’) is moet niet alleen als een hersenspinsel worden beschouwd. Dit studiemodel kan als voorloper van de geheel nieuwe compacte MPV worden gezien die vermoedelijk eind 2010 het levenslicht ziet. Het platform van de nieuwe i30 CrossWagon zou perfect als basis kunnen dienen. De HED 5 heeft zes zitplaatsen en pakt uit met een serie aansprekende innovatieve ideeën die zijn ontwikkeld in samenwerking met partners als Recaro, Bayer en LG. De HED 5 wordt aangedreven door een nieuwe 180 pk sterke 2.2 CRDi-motor.

Eco-versie van de i10 en i30

Op ‘eco-gebied’ doet Hyundai ook mee. Drie eco-dynamische voertuigen op basis van bestaande modellen staan in de schijnwerpers. Met de eco-versies van de Hyundai i10 en de Hyundai i30 wil het Koreaanse merk aantonen dat je met relatief makkelijke aanpassingen, op bestaande modellen de CO2-uitstoot tot 29 % kunt reduceren. Daarmee duikt de uitstoot van CO2 tot beneden de 100 g/km. Hyundai toont onder meer een ultrazuinige Hyundai i10 met een 800 cm3 driecilinder turbomotor. Deze nieuwe motor – downsizing is hip - wordt eind volgend jaar verwacht. Ook toont Hyundai een i10 die op aardgas rijdt en slechts 65 g/km CO2 uitstoot. Groener dan groen! De Hyundai i30 1.6 CRDi i-Blue die Hyundai in Genève toont, realiseert een CO2-uitstoot van slechts 106 g/km. Behalve een serie aerodynamische verbeteringen heeft deze Hyundai i30 i-Blue banden met een lage rolweerstand en een stop-startsysteem.