Mercedes introduceert C-klasse Blue Efficiency

Mercedes verwijdert op de Autosalon in Genève het doek van drie nieuwe C-klasses. Onder de noemer Blue Efficiency staat

Mercedes verwijdert op de Autosalon in Genève het doek van drie nieuwe C-klasses. Onder de noemer Blue Efficiency staat er een C180 Kompressor, C350 CGI en C200 CDI in deze uitvoering te schitteren. Hoewel ze allen een totaal verschillende motorisering hebben, hebben ze een gezamenlijke overeenkomst; hun relatief beperkte brandstofinname.

De Blue Efficiency modellen hebben verder allemaal een gewichtsbesparing van 20 tot 30 kilo gemeen. Dankzij het gebruik van lichtere materialen – de voorruit is vervangen door een dunner type - , een verlaagd onderstel, banden met een lagere rolweerstand en enkele aërodynamische aanpassingen zetten deze C-klasses een lager verbruik neer.

C180 Kompressor

Onder de kap van deze C-klasse bevindt zich een 1,8 liter viercilinder benzinemotor, geholpen door – de naam doet al zoiets vermoeden – een compressor. Het blok levert 156 pk en verbruikt, na de genoemde aanpassingen, slechts 6,5 liter/100km.

C200 CDI

Deze C beschikt over een zuinige diesel. De 2,2 liter viercilinder levert 136 pk en noteert een verbruik van bijna 1 op 20, namelijk 5,1l/100km.

C350 CGI

Deze C-klasse beschikt weliswaar over een 3,5 liter zescilinder benzinemotor onder de kap, maar belooft wel relatief zuinig te zijn. De directe inspuiting helpt daar ook nog een handje bij mee. Hij mobiliseert 292 pk en met 8,4 liter/100 km verbruikt deze krachtbron ruim 10% minder dan zijn indirect ingespoten broeder. Dan moet de zes seconden durende 0 tot 100 sprint natuurlijk niet worden uitgevoerd…