De liefhebbers waren vooral benieuwd naar de prestaties van Adrian Zaugg. Zou hij zijn home race kunnen winnen? De kwalificatie gaf al snel aan dat deze baan geen race track was. De coureurs wachtten lang met kwalificeren voor Q1 en Q2 die de pole op moesten leveren voor de sprintrace. Carrol en Jonny Reid vlogen van de baan en zorgden voor een chaotische kwalificatie. in Q2 ging Adrian Zaugg van de baan en de kwalificatie werd afgeblazen. Robert Wickens,Team Canada, pakte uiteindelijk de pole voor Brazilië en Nieuw Zeeland. Voor de eerste twee is dit de eerste keer in de historie van A1 Grand Prix. Jeroen Bleekemolen kwalificeert zich keurig als 7e. Q3 en Q4 gaf dezelfde chaos te zien, Adam Carrol gaat weer van de baan en na 7 minuten actie is Zwitserland de snelste voor Canada en Nieuw Zeeland. Bleekemolen doet het weer iets beter en eindigt als 5e. Hij klaagt over een auto die absoluut niet gaat. Remdruk en onderstuur zijn de grootste problemen.
De sprintrace start redelijk. Er vliegen maar een paar brokstukken door de lucht. Team Canada pakt de leiding en Jonny Reid moet naar de pits voor een nieuwe neus Jeroen Bleekemolen pakt een vijfde stek. Hij houdt de Duitser Ammermuller achter zich. Dat dit geen vrienden zijn zien we als de Duitser met een idiote actie bijna bij Jeroen binnen rijdt. De rijders nemen niet echt veel risico’s met de feature race nog voor de boeg. Frankie Chang rijdt een keurige race en pakt een voorlopige podium plek. Canada rijdt stevig aan de leiding voor Oliver Jarvis voor Engeland en Neel Jani voor Zwitserland die de Chinees al weer te pakken heeft. De safetycar komt met nog 6 ronden te rijden de baan in, Bruno Junquiera parkeert zijn auto tegen de muur. De Braziliaan zal ondanks een goede kwalificatie weer geen punten halen. Na de herstart een stevig gevecht tussen Nederland en Duitsland dat eindigt in de muur. Ammermuller doet dit vaker bij de Nederlander en ook andere rijders hebben hem al leren kennen. Weg met die vent zou ik zeggen. Hier moet een zware straf uitgedeeld worden. De race wordt afgevlagd en Canada is de winnaar voor Engeland en Zwitserland. Later werd bekend dat de Duitser uit de uitslag is geschrapt. Terecht!!
De featurerace met staande start, Neel Jani op pole en Jonny Reid die iets goed te maken had begon met chaos in de eerste bocht. Ongeveer 10 wagens staan vast en de safetycar moet voor de eerste keer de baan op. Jeroen Bleekemolen blijft de gekke Duitser voor en overleeft de chaos in de eerste bocht. Als na drie ronden de safetycar naar binnen gaat is het de “vinger van god” die aangeeft dat Ammermuller uitgeschakeld wordt. Drie wagens de muur in waaronder dus de Duitser, Ierland, Indonesië en Australië die niet meer verder kunnen. De Ferrari kan de stal weer uit en de race ligt stil. Met nog 17 auto’s op de baan hebben we een cleane herstart. Neel Jani neemt direct afstand en Nederland, Frankrijk en Nieuwe Zeeland komen binnen voor de eerste stop. Weer geen goede stop voor Nederland maar Jonny Reid beleeft een drama stop. Hij staat een minuut binnen omdat hij bij het wegrijden tegen de auto van Mexico aan rijdt. De rest van de coureurs komt ook langzaam binnen. De smalle pits geeft een chaotische aanblik. Canada rijdt nu aan kop maar moet nog naar binnen. Nieuw Zeeland krijgt ook nog een drive through voor het aanrijden van Team Mexico. De top 4 rijdt nu heel dicht bij elkaar. Neel Jani voert het veld aan voor Canada, Engeland en Loic Duval voor Frankrijk. De Fransman is snel en maakt het Oliver Jarvis zeer moeilijk. Het voordeel van deze baan is dan wel dat we veel close racing zien. Jeroen Bleekemolen rijdt rond op de 6e stek door de matige stop en heeft 4 seconden achterstand op de wagen van Portugal. Deze baan eist een opperste concentratie, is die er niet dan eindig je zomaar in de muur. De kop valt een beetje uit elkaar en in het midden gedeelte van de race stabiliseert het veld zich. De coureurs concentreren zich op de race en de plek waar ze rijden. Frankie Chang rijdt weer een goede race en pakt diverse plaatsen met goed rem en stuurwerk. De top 4 rijdt weg van de rest van het veld en het wachten is op de volgende serie stops. Team India valt stil in de eerste bocht maar dit levert geen problemen op. 18 ronden voor de vlag komt Bleekemolen binnen voor de tweede stop, een slimme beslissing mocht er nog een safetycar situatie ontstaan. Tijdens een safetycar situatie mogen de wagens niet naar binnen voor een reguliere stop. De top 3 komt ook binnen maar Loic Duval rijdt door en pakt de leiding. Na zijn stop pakt Duval Oliver Jarvis in de eerste bocht. Na alle reguliere stops lijdt Zwitserland nog steeds voor Canada en Frankrijk. Team Nederland rijdt nog steeds rond op de 6e plek maar er is nog uitzicht op meer. Dit komt er ook als team Portugal een probleem heeft en veel plaatsen terug valt. Oliver jarvis en Wickens raken elkaar als de Canadees, na te zijn geslipt, probeert de auto weer in de juiste richting te krijgen. Jeroen profiteert en pakt de vierde stek. Met nog 8 ronden te gaan kan dit een mooi resultaat worden voor de Nederlander die 16 seconden voorsprong heeft op Maleisië. De safetycar gaat weer naar binnen en Adrian Zaugg knalt keihard op de auto van Bleekemolen en de auto vliegt in brand. Diverse auto’s staan stil en de race is over. Dit is balen voor Team Nederland die slachtoffer wordt van onervaren rijders zoals Ammermuller en Zaugg. Er volgt een rode vlag waardoor de stand van de vorige ronde wordt aangehouden. Neel Jani wint de race voor Loic Duval en team Portugal. Jeroen Bleekemolen mag blij zijn met een uitstekende 4e plek.
De totaalstand is, nu Nieuw Zeeland een drama weekend had; Zwitserland 118 punten, Frankrijk 108 en Nieuw Zeeland 98. Team Nederland staat 5e met 69 punten. De volgende race is in Mexico.
Erick J. van de Wouw