Belangrijk bij de Mégane R.S. Trophy is dat de 1,8 liter turbomotor is opgezweept tot 300 pk en een koppel van 240 Nm. Die verbetering is onder meer teweeg gebracht door de turbocompressor en aanpassingen aan het uitlaatsysteem. Net als bij de normale versie kan de Trophy worden geleverd met een handgeschakelde zesbak en een EDC automaat met dubbele koppeling. De levering start eind dit jaar.
Gietijzer-aluminium
Een van de kenmerken van de Trophy is dat het stuggere Cup-chassis standaard wordt toegepast. Die gaat samen met een Torsen mechanisch limited-slip differentieel. De remschijven voor zijn van gietijzer-aluminium en garanderen een blijvend korte remweg. Daarnaast krijgt dit model specifieke 19 inch lichtmetalen wielen met high-performance Bridgestone banden. Als optie meldt Renault exclusieve wielen die nog lichter van gewicht zijn.
Minder wrijving
Om nog even terug te komen op de turbo, die is gemonteerd op een keramisch kogellager-systeem dat lichter van gewicht is, harder en veel minder wrijving biedt dan de traditionele stalen variant. De lagere wrijving zorgt onder meer voor een snellere respons. De Trophy accelereert in 5,7 seconden naar de 100 km/h.
Turbo
De motor is voorzien van een partikelfilter die de tegendruk van het uitlaatsysteem verhoogd. En dat is de voornaamste reden voor de aanpassing van de turbo met techniek uit de Formule 1. Voor het eerst past Renault in de eiddemper een mechanische klep toe waarmee het geluid van de auto kan worden opgezweept. Dat staat garant voor het nodige spektakel.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review