Veel te weinig laadpalen in Europa

Op dit moment zijn er zo'n 100.000 laadpalen voor elektrische auto's in Europa. Dat aantal moet de komende 7 jaar groeien naar 2 miljoen stuks om de door de Europese Unie gewenste groei van elektrische voertuigen te realiseren.

Van de 100.000 laadpalen is maar liefst 28 procent in Nederland te vinden en daarmee heeft ons land in de Europese Unie de grootste dichtheid op dat vlak. Daarna volgen Duitsland met 22 procent, Frankrijk met 14 procent en Engeland met 12 procent. En Noorwegen dan? Daar is de dichtheid nog groter, maar dat land maakt geen deel uit van de Europese Unie.

Europese commissie

Bedroevend is het gesetld in Roemenië, Bulgarije, Griekenland, Cyprus, Letland en Malta, waar maar enkele tientallen laadpalen staan. De Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA) maakt zich daar met recht zorgen om. De Europese Commissie heeft een voorstel ingediend om tot een vastgestelde hoeveelheid elektrische auto's te komen. Dat zouden er in 2025 15 procent van de totaalverkopen moeten zijn. Een aantal dat in 2030 verdubbeld moet worden.

Belastingen

Dat streven is niet haalbaar zonder een forse groei in het aantal laadpalen. En dat kaart ACEA bij de Europese Unie aan. Eerder sprak de vereniging ook al over het feit dat door belastingen elektrische auto's in Europa te duur zijn.