Met zo'n 375 kilometer op de boordcomputer een afstand rijden van ruim 500 kilometer met volop Tesla-laadpunten onderweg, dat moet een koud kunstje zijn. Het is 2 graden bij vertrek. En omdat de batterij op dat moment niet volledig vol is, toch nog maar even bijladen bij Van der Valk in Urmond, Zuid-Limburg.
Van der Valk
Tesla heeft volop snelladers staan bij diverse Van der Valk vestigingen. Een ideale combinatie. Want wie de batterij behoorlijk leeg heeft gereden, kan tijdens het laden comfortabel binnen even een kopje koffie drinken of lunchen. Bovendien zullen Tesla-rijders gemakkelijk bij de restaurantketen zakelijk afspreken. Ook in België komen er vestigingen van Van der Valk bij die steeds vaker Tesla-laders hebben staan. Maar daarover zo meer. Het laden in Urmond gaat niet supersnel. Van de mogelijke laadstroom wordt maar de helft tot een derde geleverd, zo'n 40 kW en daardoor rijden we na een half uur met 138 kilometer extra bereik verder. Het doel is Arlon op de Belgische grens met Luxemburg.
Uitmuntend
Het grote 17 inch scherm die de middenconsole overlapt maakt melding dat we in anderhalf uur in Arlon zijn, daar nog 24 procent batterijcapaciteit over hebben en dat na 40 minuten deze weer vol is met als resultaat dat we op de eindbestemming aan zullen komen met 12 procent over. Klinkt allemaal goed en haalbaar zonder stress. Aangekomen bij de nieuwe Van der Valk in Arlon, waar genoeg laadpalen staan speciaal voor Tesla, zit er nog voor 128 kilometer bereik in. De temperatuur is inmiddels gezakt tot -2 graden. In Arlon levert de laadpaal uitmuntende prestaties met 116 kW. Kijk, dan gaat het laden van zo'n accu in een rap tempo. Althans, tot 80 procent. Daarboven gaat het laden automatisch trager. Dat heeft niets met Tesla te maken, maar wel met de eigenschappen van een batterij. Bij vertrek richting eindbestemming hebben we 370 kilometer beschikbaar, eitje!
Cruise control
Lekker stil glijdend over het asfalt is het genieten van de Model X. Een ruimte vijfzitter met fors bagagevolume. De prestaties van de P100 zijn enorm, maar wie lange afstanden wil afleggen doet er verstandig aan niet het onderste uit de kan te halen. Dat kost immers enorm veel stroom. Onder meer veel op cruise control rijden. Een camera houdt voorliggers in de gaten en zorgt ervoor dat met deze informatie zonodig automatisch wordt geremd en weer opgetrokken. Dit gaat zelfs tot stilstand en wie voor een verkeerslicht achter een andere auto stilstaat zal merken dat zelfs na anderhalve minuut de Model X weer automatisch op gang komt. Wie het automatisch sturen aanzet, hoeft feitelijk niets anders te doen dan het stuur lichtjes vast houden. Automatisch van baan verwisselen, het gaat wat aarzelend, maar ook dat doet de Tesla voor zijn bestuurder.
Eindbestemming
Met het vooruitzicht van 12 procent resterende kilowatts wordt besloten nog een extra laadstop te maken bij Montigny-le-Roi aan de Franse A31. Dat is maar 33 kilometer verwijderd van de eindbestemming, maar dan zijn er voldoende rijdbare kilometers beschikbaar voor het geplande weekend. Zo gezegd zo gedaan. Pas op het parkeerterrein wordt het duidelijk dat het die dag heeft gesneeuwd. Aan de sporen in de witte massa is te merken dat er na de sneeuwval nog meer Tesla's aanwezig zijn geweest. Het is 21.00 u en wij staan er alleen. Het laden gaat met dezelfde voortvarende snelheid als in Arlon. Dit Tesla-station ligt in de middle of nowhere, maar aan een groot bord is af te leiden dat er hier een hotel met restaurant gaat verschijnen. Op het parkeerterrein is wel een klein gebouwtje neergezet met toiletten, een zithoek, apparatuur om water te tappen een automaat voor warme dranken. Daar kan niet zomaar iedereen naar binnen. Op het grote beeldscherm wordt een deurcode aangegeven en die werkt naar behoren.
Voorbeeld
Bij 344 kilometer zit de batterij weer voor 80 procent vol. We vinden dat het wachten lang genoeg geduurd heeft, we rijden naar de eindbestemming. De totale rit van ruim 500 kilometer heeft zo'n 7 uur geduurd. Bijna 2 uur langer dan met een benzine- of dieselauto, maar daar mag officieel een half uur van worden afgetrokken van de laatste stop om weekendreserve op te bouwen. De terugweg loopt nog voorspoediger. Het navigatiesysteem mikt mooi uit hoe we het snelst weer thuis geraken. Even een kwartiertje aan de lader boven Metz en daarna weer naar Arlon. Daar maar meteen even genoten van een lunch. De app op de telefoon meldt direct als de hoeveelheid stroom in de batterij het niveau heeft bereikt waarmee we weer thuis kunnen komen. Geweldig. Na nog geen zes uur zit de rit er op inclusief twee keer stoppen om te laden. Dat betekent een half uur tot maximaal drie kwartier extra tijd over deze afstand. Dat is een uitstekende score en maakt dat het laadnetwerk van Tesla op eenzame hoogte staat voor wat betreft beschikbaarheid, laadsnelheid en service. Tesla geeft daarmee het voorbeeld van het niveau dat concurrenten in de topklasse nog niet eens in de kinderschoenen hebben staan. Chapeau! Lees hier de eerdere ervaring met een andere elektrische auto.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review