Porsche print onderdelen in 3D

Schaarse onderdelen vormen een groot probleem bij de restauratie van klassieke auto's. Daarom gaat Porsche nu in 3D specifieke onderdelen printen om klanten toch van dienst te kunnen zijn.

Porsche Classic kan op dit moment zo'n 52.000 verschillende onderdelen aanbieden. Een deel daarvan worden nagemaakt met de originele machines en gereedschappen of bij een grote vraag worden ze op nieuwe machines gemaakt.

Ontkoppelingshefboom

Lastiger is het om weinig gebruikte maar zeer zeldzame onderdelen te blijven leveren. Porsche noemt zelf als voorbeeld de ontkoppelingshefboom van een Porsche 959, een auto waarvan er slechts 292 stuks zijn gemaakt. De 3D-techniek die hiervoor wordt gebruikt luistert naar de naam Selective Laser Melting.

Verhit

Met behulp van een krachtige lichtstraal wordt in een 'printer' een poederlaagje gereedschapsstaal plaatselijk verhit, waardoor een dun laagje staal ontstaat en zo wordt het onderdeel laag voor laag opgebouwd. Uiteraard heeft Porsche dit onderdeel uitgebreid getest om te kijken of het aan dezelfde specificaties kan voldoen.

Poeder

Kunststof onderdelen worden ook al 3D geprint volgens de SLS-methode. Dat staat voor Selective Laser Sintering. Ook hier wordt met poeder gewerkt dat verhit wordt. Uit de praktijk blijkt de aldus gemaakte onderdelen vaak beter zijn dan het origineel. Met behulp van een 3D-scan of de originele 3D-ontwerptekening kunnen onderdelen op deze manier gemakkelijk in kleine oplage worden gemaakt tegen normale kosten.