Tijdlijn: sportieve Alfa-sedans

De huidige Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio kennen we inmiddels en zijn (haar?) sportieve voorgangers staan ook nog wel vers in het geheugen. Maar hoe zat het ook al weer met de voorgangers daarvan? Tijd voor een historisch overzichtje.

Met de komst van de huidige Giulia keerde een bekende naam weer terug in het gamma van Alfa Romeo. Met de sportieve Quadrifoglio-uitvoering heeft het merk na enige jaren ‘stilte’ ook weer een sportsedan volgens het klassieke recept in het aanbod. Alfa Romeo kent een rijke historie aan sportsedans en vandaag lopen we eens langs de voorgangers van de Giulia Quadrifoglio die nu in de showroom staat.

Alfa Romeo Giulia TI Super

Het verhaal begint bij de oorspronkelijke Giulia, de zogenaamde Tipo 105 die in 1963 op de markt kwam. De auto werd destijds gewaardeerd om zijn levendige rijgedrag en indrukwekkende acceleratie. Al snel verscheen er ook een echte sportversie: de TI Super, een straatauto die ook geschikt was voor racen op een circuit. Naast de nodige gewichtsbesparing werd het vermogen van de 1.6-liter viercilindermotor opgeschroefd tot 110 pk, goed voor een topsnelheid van 185 km/h. Daarmee kon de auto zich prima meten met sportwagens uit zijn tijd. De TI Super was uiterlijk alleen te herkennen aan het bekende klavertje vier op de spatborden, de typeaanduidingen en het feit dat op twee na alle exemplaren wit werden gespoten. In twee jaar tijd werden er 501 TI Supers geproduceerd. In de latere productiejaren van de Giulia volgden meerdere Super-uitvoeringen, met als laatste de Nuova Super in 1974. De snelste Giulia blijft echter de oorspronkelijke TI Super.

Alfa Romeo Giulietta Turbodelta

De Giulia werd in 1977 afgelost door de veel modernere Giulietta. Een naam die al eerder in de Alfa-geschiedenis voorkwam en ook een naam die relatief recent weer terugkeerde, zij het voor een ander soort auto. De sportuitvoering van de Giulietta waar het hier om gaat volgde in 1982, een jaar nadat de eerste facelift al achter de rug was. De nieuwe sportsedan luistert naar de naam Turbodelta en heeft een 170 pk sterke 2.0-liter viercilinder onder de kap. Dat was goed voor een sprinttijd van 7,5 seconden van nul naar honderd en een topsnelheid van 206 km/h. De Turbodelta was alleen leverbaar in zwart, met rode bekleding. Er zijn in totaal 361 exemplaren geproduceerd.

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione/Quadrifoglio Verde

In 1985 was het tijd voor de Giulietta om opgevolgd te worden door de 75, die overigens nog wel meerdere onderdelen met de Giulietta deelde. De eerste uitvoering die als een ‘officiële’ sportversie gezien kan worden, is de Turbo uit 1986. De 1.8-liter viercilinder in het vooronder leverde 155 pk, maar was desondanks fractioneel minder krachtig dan de ‘gewone’ V6-uitvoering die ook in de prijslijst van de 75 stond. In 1987 verscheen op basis van de Turbo echter de Turbo Evoluzione, een homologatiemodel voor de Groep A-races. Om aan die regelementen te voldoen werd veel aan de auto gewijzigd. Op motorisch vlak veranderde er echter verassend weinig. Ten opzichte van de standaard Turbo werd de motorinhoud iets teruggeschroefd, maar het bleef een 1.8-litermotor. Het aantal pk’s bleef onveranderd. Wel was de motor van de Turbo Evoluzione nu beter geschikt voor verdere vermogensupgrades. In de latere productiejaren waren er nog de V6 America, Turbo Quadrifoglio Verde en tot slot in 1990 de V6 Quadrifoglio Verde. Die laatste is met een 192 pk sterke 3.0-liter V6 de krachtigste uitvoering van de 75.

Alfa Romeo 155 Q4

Het jaar 1992 bracht de 155. De auto brak met een voor de puristen belangrijke traditie, want voor het eerst in deze sportieve tijdlijn had Alfa’s sedan voorwielaandrijving. Om kosten te besparen werd de 155 namelijk gebouwd op hetzelfde platform als de Fiat Tempra en Lancia Dedra. Al snel bracht het sportmodel uitkomst in het gemis aan achterwielaandrijving: bij de Q4 ging de aandrijving naar alle vier de wielen! Technisch had de Q4 nog maar weinig te maken met de standaard 155. In feite was de Q4 namelijk gewoon een Lancia Delta Integrale met een andere carrosserie. Dat betekent dat voorin een 2.0-liter viercilinder lag met een vermogen van 190 pk. Samen met de permanente vierwielaandrijving was dat goed voor een 0-100-sprint van 7,0 seconden en een topsnelheid van 225 km/h.

Alfa Romeo 156 GTA

De in 1996 geïntroduceerde Alfa Romeo 156 kreeg in 2001 zijn sportversie: de GTA. Deze typeaanduiding was een vernoeming naar de GTA-modellen uit de jaren ’60. Alle 156 GTA’s werden met de hand gebouwd. Onder de kap lag een 3.2-liter V6, die de naam Busso kreeg, naar de ontwerper van het blok en ex-Ferrari-ingenieur Giuseppe Busso. De 250 pk sterke motor wordt nog altijd gezien als een van de beste motoren van de 21e eeuw. De 100 km/h werd in 6,3 seconden bereikt en de topsnelheid lag op 250 km/h. Aan plaatwerk deelde de GTA alleen de motorkap, achterklep en portieren met het standaardmodel. In het interieur daarentegen was nauwelijks te zien dat je in de GTA-versie zat. De facelift die de 156 in 2002 onderging werd niet doorgevoerd op de GTA-uitvoering. Overigens kende de stationwagenversie van de 156 ook een Q4-uitvoering, maar hier betekende dat slechts dat de auto vierwielaandrijving had.

Alfa Romeo 159 Q4

De ‘sportuitvoering’ van de 159 verscheen ongeveer een jaar na de introductie van het model in 2004. De Q4 was niet alleen de krachtigste uitvoering in de 159-line-up, maar ook de enige uitvoering met een V6 onder de kap. Het blok leverde een vermogen van 260 pk, goed voor een 0-100-sprinttijd van precies 7.0 seconden (7,2 met automaat) en een topsnelheid van 240 km/h (244 km/h na de facelift in 2008). Zoals de aanduiding Q4 al aangeeft ging de aandrijving naar alle vier de wielen, maar met de overigens vooral onderhuidse facelift kwam er ook een voorwielaangedreven versie met de V6 in de prijslijst te staan. Deze uitvoering had een iets hogere topsnelheid van 250 km/h, maar bereikte met een tijd van 7,1 seconden fractioneel minder snel de 100 km/h.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Na het verdwijnen van de 159 in 2011 was het een paar jaar even stil bij Alfa Romeo wat sedans betrof. In 2016 werd deze ‘stilte’ weer opgeheven, met de komst van de Giulia, waarmee de cirkel qua naamgeving weer rond is. De Giulia is de eerste Alfa sinds de 75 die weer gebruikmaakt van achterwielaandrijving. Daarnaast heeft Alfa Romeo bij de Giulia Quadrifoglio een perfecte gewichtsverdeling weten te bereiken van 50:50. Krachtiger is een Alfa-sedan nooit geweest, want de door Ferrari ontwikkelde 2.9-liter V6 in het vooronder van de Quadrifoglio (zonder Verde) heeft een vermogen van maar liefst 510 pk. De Giulia is ook met afstand de snelste in deze tijdlijn: de 100 km/h is in slechts 3,9 seconden bereikt en de auto stopt pas met versnellen bij 307 km/h. De auto heeft standaard een handgeschakelde zesbak, maar de later geïntroduceerde versie met achttrapsautomaat zet exact dezelfde prestaties neer, zij het met een theoretisch lagere uitstoot.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.