Het C-segment, wat is dat precies? Het C-segment wordt ook wel aangeduid als de compacte middenklasse, met populaire auto’s als de Opel Astra en Volkswagen Golf als bekende voorbeelden. In Nederland worden in het C-segment vooral veel hatchbacks verkocht, maar ook de stationvarianten van die modellen vinden gretig aftrek.
Nieuwkomers
De afgelopen tijd is het C-segment flink vernieuwd; veel modellen kregen bijvoorbeeld een facelift. Daarnaast zijn er meer recent ook volop volledig nieuwere modellen verschenen zoals de Renault Mégane en natuurlijk de Fiat Tipo. Die laatste is misschien wel de meest interessante, want met deze relatieve nieuwkomer maakte Fiat na enige tussentijd een comeback in het segment. De auto ziet er erg stijlvol uit.
Uitrusting
De Tipo beschikt over comfortabele rijeigenschappen en een soepel schakelende versnellingsbak of een automaat. Daarnaast is de auto standaard al rijk uitgerust met onder meer elektrisch bedienbare ramen, ESC, Hill Holder, verwarmbare buitenspiegels, 3,5-inch informatiedisplay in het interieur en Uconnect-radio met AUX- en USB-aansluitingen. Het optionele infotainmentsysteem is te bedienen via een touchscreen tot 7 inch en bevat dan onder andere Bluetooth-verbinding, Uconnect Live en TomTom-navigatie met 3D-kaarten.
Bij de hogere uitrustingsniveaus wordt dit verder uitgebreid met onder meer standaard lederen bekleding, automatisch dimmende binnenspiegel, licht- en regensensor, automatische airco en cruise control met snelheidsbegrenzer. Verder is de Tipo leverbaar met alle veiligheidssystemen die je van een moderne C-segmenter mag verwachten.
Ruimte
De Tipo is een van de ruimste in zijn klasse. Ook op de achterbank vindt een volwassene voldoende zitruimte, waarbij de knieën niet tegen de voorstoelen komen en ook het hoofd genoeg ruimte heeft. De bagageruimte in de Tipo hatchback meet 440 liter. Bij de stationvariant groeit dat naar een riante 550 liter. Met de achterbank plat kan er zelfs 1.650 liter aan bagage worden meegenomen. Voor extra gebruiksgemak is de laadvloer van de stationvariant standaard voorzien van een handige dubbele bodem. In de rest van het interieur zijn verschillende slimme opbergmogelijkheden te vinden. De Fiat Tipo heeft een maximaal trekgewicht tot 1.500 kilo, dus ook een vakantie met de caravan is geen probleem voor de Italiaan.
Krachtige en zuinige motoren
Fiat heeft de Tipo voorzien van een ruim aanbod aan potente en soepele motoren. Dat aanbod begint met de 95 pk sterke 1.4 16V benzinemotor. Daarboven volgt de 1.4 T-Jet 16V met 120 pk. Deze motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Een automaat is er ook, in combinatie met de 1.6 16V benzinemotor goed voor 110 pk.
Uiteraard komt ook de dieselrijder aan zijn trekken. De instapdiesel is de 1.3 MultiJet 16V met een vermogen van 95 pk. Deze motor is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Zes verzetten zijn te vinden bij de 120 pk sterke 1.6 MultiJet 16V. Die motor is ook leverbaar met een automaat met dubbele koppeling (DCT).
Zakelijk
Speciaal voor de zakelijke rijder biedt Fiat voor de Tipo twee Business-uitvoeringen. Die zijn standaard al luxueus uitgerust, terwijl de prijs zeer schappelijk blijft. Daarmee biedt Fiat een aantrekkelijk aanbod. De Tipo is als hatchback al te leasen vanaf 339 euro per maand. De stationvariant kost slechts 13 euro per maand extra. Liever een Tipo aanschaffen via koop? Dan beginnen de prijzen al bij 19.995 euro voor de hatchback en slechts 1.000 euro meer voor de stationvariant.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review