Nu spreekt de ene investering de andere niet tegen. Om over een aantal jaar grote aantallen elektrische auto's te kunnen produceren, zullen ook de fabrieken flinke aanpassingen ondergaan. Het grootste deel, maar liefst 14 miljard blijft in Duitsland.
Platform
De bestaande fabriek in Zwickau wordt volledig omgebouwd voor de productie van elektrische auto's. Dat kost ongeveer 1 miljard. Daar zal namelijk de Volkswagen I.D. worden gebouwd, de eerste uit een nieuwe generatie die bovendien gebruik maakt van een nieuw platform.
Actieradius
Met dit nieuwe platform denkt het merk elektrische auto's te kunnen maken voor de prijs van een dieselvoertuig. De elektrische Volkswagens moeten een actieradius krijgen van 400 tot 600 kilometer en snel kunnen laden. Het nieuwe platform is geschikt voor een brede range, van compact tot zevenzitters.
Volkswagen ID
Volkswagen beperkt zich qua afzet niet alleen tot Europa, want de elektrische modellen zullen vrijwel tegelijk in China en de Verenigde Staten op de markt komen. De lat ligt hoog, want na 100.000 Volkswagens I.D. in 2020 moet de productie in vijf jaar tijd naar 1 miljoen per jaar gaan.
Verhuizen
Bijzonder om te lezen dat de huidige productie uit Zwickau van de Golf en Passat gaat verhuizen naar Wolfsburg en Emden. Deze fabrieken worden voor 2,9 en 1,1 miljard omgebouwd. Dus de verhuizing van de Golf en Passat kost per model meer dan het ombouwen van een fabriek naar elektrisch?
Onderdelen
Andere investeringen worden gedaan in de fabriek in het Spanje Pamplona, het Portugese Palmela en het Slowaakse Bratislava voor de bouw van nieuwe modellen op MQB-basis, terwijl er SUV's op de verlanglijst staan voor Mexico, de Verenigde Staten, Zuid-Amerika en Rusland. Tot slot gaat VW investeren in de onderdelenfabrieken in Braunschweig (750 miljoen), Kassel (1,5 miljard) en Emden (800 miljoen).
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review