De autonoom rijdende auto. Of we er nou op zitten te wachten of juist helemaal niet, dat hij eraan komt lijkt zeker. Nu al zijn er meerdere modellen op de markt die enige vorm van autonoom rijden aanbieden, waarvan Audi, Mercedes-Benz, Tesla en Volvo de bekendste voorbeelden zijn. Autonoom op level 3, level 4 en uiteindelijk level 5… Maar wat houden deze levels eigenlijk precies in?
Level 0
Voor zover level 0 echt bestaat, hebben systemen in deze categorie eigenlijk nog maar weinig met autonoom rijden te maken. Dit zijn zaken als parkeersensoren, (groot)lichtassistent, automatische ruitenwissers en waarschuwingslampjes en -piepjes voor de dodehoek. Eigenlijk alle conventionele elektronische hulp. Deze systemen helpen of waarschuwen de bestuurder, maar grijpen op geen enkele manier zelf in.
Level 1
Rijhulpsystemen op level 1 gaan al een stapje verder. Hieronder vallen bijvoorbeeld adaptieve cruise control, parkeerhulp die indien nodig zelf op de rem trapt of een rijstrookassistent die zelf terugstuurt. Deze systemen nemen dus tot op zekere hoogte de besturing van de auto over, maar zijn zeker geen vangnet. Belangrijk om te vermelden is dan ook dat de bestuurder bij level 1 nog altijd zijn volle aandacht bij de weg moet houden, net als bij auto’s zonder deze systemen.
Level 2
Bij level 2 kan men sommige zaken al grotendeels aan de auto overlaten. Denk hierbij aan een file- of parkeerassistent zoals sommige merken die aanbieden. Gasgeven, remmen en sturen doet de auto zelf. Betekent dit dat de bestuurder rustig achterover kan zitten? Zeker niet! De bestuurder moet nog steeds goed op blijven letten of de auto geen belangrijke zaken over het hoofd ziet. Level 2-systemen zijn vaak ook snel weer uit te schakelen, door simpelweg zelf de bediening weer over te nemen of op een knop te drukken. Level 2 is ook het niveau waar (het debat over) de huidige regelgeving hoofdzakelijk over gaat.
Level 3
Bij level 3 kan de auto in eenvoudige situaties zoals snelwegen volledig zelf rijden. De bestuurder kan in theorie rustig iets anders doen dan met de weg bezig zijn. Let wel, in theorie. De techniek is vaak nog lang niet feilloos, dus de bestuurder moet altijd klaar zijn om indien nodig toch in te grijpen. De handen moeten dan ook nog aan het stuur gehouden worden. Enkele fabrikanten bieden in hun (top)modellen al rijhulpsystemen op level 3 aan, maar systemen op dit niveau worden ook wel eens bewust ‘overgeslagen’. Dit vanwege de lastige combinatie van het rijden in principe aan de auto kunnen overlaten, maar toch ook nog altijd moeten opletten voor het geval dat… Hierom is niveau 3 ook qua regelgeving een lastige.
Level 4
Een autonome auto op level 4 is in feite de volledig autonome auto zoals we ons die voorstellen. Op alle soorten wegen en in bijna alle situaties kan de auto het volledig zelf. Stuur en pedalen zijn eigenlijk niet meer noodzakelijk en de bestuurder kan iets totaal anders gaan doen aan boord van de auto. Echter, let op de woorden ‘in feite’, ‘bijna’ en ‘eigenlijk’ in dit stukje. Met (heel) slechte weeromstandigheden, echt chaotische verkeerssituaties en heel slecht wegdek kan een level 4-auto nog altijd moeite hebben… Er worden op het moment nog geen autonome auto’s op level 4 aangeboden, wel zijn er al conceptcars met level 4-technologie.
Level 5
Een autonome auto op level 5 is pas écht de autonome auto zoals we ons die voorstellen. Als ‘bestuurder’ hoef je een level 5-auto alleen nog maar aan te zetten en een bestemming in te voeren. Verder kun je aan boord doen wat je wilt totdat je op die bestemming bent aangekomen. De auto doet tijdens de reis al het werk. Afgezien van enkele futuristische auto’s uit films en series en enkele conceptcars, is een level 5-auto eigenlijk nog altijd een utopie. Het zal naar verwachting nog tot ongeveer 2030 duren voor de eerste productiemodellen over level 5-technologie beschikken en realistisch gezien duurt het nog tientallen jaren voor dergelijke autonome auto’s echt zijn ingeburgerd. Echter, de ontwikkelingen gaan snel…