Renault groeit naar 5 miljoen

Renault heeft z'n strategische plannen voor de periode 2017-2022 bekend gemaakt en die staan bol van elektrificatie, autonoom rijden en nieuwe modellen.

Het plan heet 'Drive the Future' en moet in 2022 leiden tot een omzet van 70 miljard op jaarbasis met een operationele marge van 7 procent. Het bedrijf voorziet een verkoopgroei van 40 procent om uiteindelijk 5 miljoen voertuigen per jaar te gaan produceren inclusief de bedrijfswagens en elektrische voertuigen. Ook de alliantie met Nissan en Mitsubishi moet schaalvoordelen gaan opleveren.

Meerjarenplan

Het vorige meerjarenplan Drive the Change heeft Renault gebracht waar het nu staat en gezorgd voor een aanzienlijke versteviging van merk en bedrijf. Maar om die trend voort te zetten meldt de firma de nodige ontwikkelingen voor de komende zes jaar.

China

Zo komen er in zes jaar tijd 21 nieuwe modellen, waarvan drie modellen die helemaal nieuw zijn. Door te investeren in AVTOVAZ (Lada) streeft Renault een grotere aanwezigheid in Rusland na. Verder worden de samenwerkingen in China nog meer aangezwengeld met nieuwe joint-ventures op het gebied van elektrische auto's en bedrijfswagens. Ook in Brazilië, India en Iran plant Renault uitbreiding van activiteiten.

Elektrisch

Om een globale speler te worden gaat Renault de bestelwagens in veel meer landen leveren. Op het gebied van elektrische auto's wil het merk zijn leidersrol voortzetten. Er komen in zes jaar tijd acht nieuwe volledig elektrische auto's en 12 geëlektrificeerde modellen.