BMW scoort ondermaats op storingsgevoeligheid

Als iemand voor een bepaalde auto kiest, wil hij of zij zeker zijn van de betrouwbaarheid. De statistieken van J.D. Power kunnen daarbij helpen. Onthutsend zijn de conclusie beslist!

Het van origine Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power houdt zich al langere tijd ook bezig met het maken van statistieken over de Europese markt. Met name de betrouwbaarheid van nieuwe auto's ligt bij het bedrijf constant onder de loep. De meest recente cijfers betreffen de Engelse markt.

Onheil

J.D. Power kijkt naar het aantal problemen en storingen per 100 voertuigen. Dit kan gaan om allerhande soorten onheil: motor, klimaatbeheersing, audio, navigatie, stoelen, exterieur en het rijden zelf. In het Britse onderzoek is alleen gekeken naar auto's tot 3 jaar oud.

Multimedia

De klachten kunnen duiden op futiliteiten zoals beslagen ruiten, navigatiesystemen die te ingewikkeld zijn en remmen die piepen. Maar bijna de helft van de klanten vindt dit zo storend dat er melding van wordt gemaakt. Het koppelen van het multimediasysteem aan de telefoon is er ook een goed voorbeeld van. Het frustreert als dit niet meteen werkt. De dure merken scoren bij dit soort zaken vaak slecht omdat de auto's zijn voorzien van vergaande mogelijkheden die erg ingewikkeld zijn.

Kia en BMW

Het merk met de minste storingen per 100 voertuigen is Kia (83). Het gemiddelde dat in dit onderzoek werd genoteerd is 131. Volvo haalt ook een score van 83 gevolgd door Skoda met 89, Suzuki (92) en Hyundai met 97. Het meest opvallende is te zien onderaan de lijst waar Land Rover 'hoog' scoort met 175, Audi met 187 en als hekkensluiter BMW met 198.

 

Kia - 83
Volvo - 83
Skoda - 89
Suzuki - 92
Hyundai - 97
Toyota - 105
Vauxhall (Opel) - 108
Peugeot - 110
Seat - 113
Mazda - 117
Nissan - 118
Volkswagen - 121
Mini - 124
Jaguar - 127
Mercedes - 129
Ford - 136
Honda - 136
Renault 138
Mitsubishi - 139
Citroën - 148
Dacia - 151
Fiat - 165
Land Rover - 175
Audi - 187
BMW - 198