Citroën golfplatenbus 70 jaar

Afgelopen weekend vierden maar liefst twee Citroën-clubs de 70-ste verjaardag van hun geliefde HY bestelbus.

Het model werd in 1947 op de Parijse salon gelanceerde als lichte bedrijfswagen. Het nieuwe type paarde een groot volume aan een laag gewicht, zodat er veel ruimte overbleef voor een gewichtige lading. Tientallen jaren bleef het model in het leveringsprogramma, wat de kracht de formule bewijst.

Politie

De Citroën HY heeft motor en aandrijving voorin en daarachter een volledig vlakke, lage laadvloer. De ribbels maken het gebruikte plaatwerk extra sterk. Citroën leverde een veelheid aan varianten van de standaard gesloten bestelbus via pickups, marktwagens, personenversies, varianten voor veetransport en was ook in Nederland populair onder meer bij de post, brandweer en politie.

Amsterdam

Er zit nog een aardig Nederland tintje aan deze Citroën. Tussen 1963 en 1970 zijn er ongeveer tienduizend stuks in Amsterdam gebouwd aan het Stadionplein. Tussen 1947 en 1981 liepen er in totaal 473.289 eenheden van de band, terwijl de allerlaatste in 1982 een kenteken kreeg. De herkenbare Citroën besteller kent een grote schare liefhebbers.