Regen, regen en nog eens regen. De deftige Humber Super Snipe uit 1963 stopt in het aangewezen vak op het grasveld keurig naast een rij andere klassiekers van uiteenlopende jaargangen en komaf. De dame stapt voorzichtig uit de auto met haar glimmende zwart-witte pumps, in het natte gras. Haar fleurige japon waait even alle kanten op voordat ze goed en wel staat terwijl haar man de fraaie Britse limousine afsluit en de zwarte paraplu open klapt. Opgewekt en met de gebruikelijke ‘stiff upperlip’ stapt het echtpaar in de richting van het modderpad dat naar het even verderop gelegen circuit leidt en waar vandaan al de nodige heftige uitlaatgeluiden uitnodigend opklinken.
Landgoed
Het jaarlijkse weekend in september van het wereldberoemde Goodwood Revival trekt honderdduizenden bezoekers naar het gelijknamige Zuid-Engelse landgoed, waar op het bekende racecircuit een bijna overvol programma wordt gereden met de meest uiteenlopende races met klassieke en antieke raceauto’s, sportwagens, saloons en alles wat nog meer wielen en een motor heeft.
Feestelijk
De vaste bewoner van het landgoed, Lord March, heeft twintig jaar geleden het publiek gevraagd om zich voor dit evenement vooral netjes aan te kleden met jasje en dasje en liefst ook een pet of een hoed. Aan de dames vroeg hij om in mooie japons en/of jurken, feestelijke hoeden en fraaie schoenen te willen komen. Dat doen Britten dan ook, massaal! De dame uit de Humber kijkt inmiddels wanhopig naar de tien centimeter dikke modderlaag op het pad dat vóór haar ligt. Ze heeft geen keus, ze moet er doorheen, net als de duizenden anderen die haar al voorgingen en de vele anderen erachter die nog onderweg zijn en in de file staan.
Racebaan
Een bezoek aan Goodwood Revival is een jaarlijkse verplichting voor iedereen die iets met klassieke auto’s heeft. Het mooiste van het mooiste racet op de beroemde racebaan en het publiek komt eveneens met zijn of haar mooiste of liefste ‘oude auto’ naar dit unieke evenement. Je weet af en toe niet wat je daar allemaal ziet!
Vliegveld
Verder is het ook een geweldig sociaal feest dat aanleiding geeft tot het houden van champagneparty’s en feestelijke lunches, of een gezellig dansje bij een Schots orkest onder een tentdoek. Wie serieus geld heeft komt per vliegtuig of helikopter naar het circuit, want Goodwood is ook een oud vliegveld. Maar ook zij moeten even door de modder waden om vervolgens in een fraaie, glazen ruimte met een goed glas lekkers te worden opgevangen.
Niet inhouden
Goodwood Revival 2017 was een nat evenement met slechts af en toe een straaltje zonneschijn, maar dat wil niet zeggen dat er dan races worden geannuleerd of halverwege worden afgebroken. Het betekent ook niet dat de deelnemers zich een beetje inhouden met hun veelal onvervangbare en onbetaalbare sportwagens. Het gaat om winnen en nog eens winnen en niets anders.
Opblazen
Dat je dan af en toe na een race een ernstig beschadigde Ferrari 250 Short Wheelbase of een platgereden Jaguar E-Type Lightweight dan wel een razendsnelle maar helaas over de kop gerolde Austin A35 afgevoerd ziet worden, hoort er allemaal bij. Het is ‘all-in the game’. Gelukkig blijven de meeste van de kostelijke raceauto’s helemaal heel en blaast er verder af en toe hooguit iemand zijn motor op. Ook dat hoort er bij. Maar wie een race wint, krijgt een mooie toespraak, een interview op de TV, een kusje van een lieftallige, bibberende jongedame. Tot slot ook nog een echte krans en een hele dikke sigaar. Dat hoort er allemaal bij.
Je moét er een keer geweest zijn om het te geloven.