De autoindustrie toont op de IAA zijn veerkracht, maar tegelijk spreekt Merkel haar zorg uit over het feit dat met name de Duitse industrie niet klaar is voor de toekomst. Ze bedoelt dan vooral een elektrische toekomst. Elektrische prototypes zijn er wel, maar waar blijven de auto's die al in de showroom hadden moeten staan?
Afwezig
Diverse merken zijn deze keer niet van de partij. Waarom? Omdat ze geen nieuws hebben, of omdat ze de torenhoge budgetten ergens anders aan uit willen geven en niet langer meer een evenement willen ondersteunen dat toch alleen maar als een Duits feestje wordt gezien? Vreemd wellicht dat Peugeot een van de afwezige merken is juist in het jaar dat de Duitse autofabrikant Opel is ingelijfd. Opel staat er wel, Citroën ook, want Citroën heeft nieuws. Andere grote afwezigen zijn Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Nissan, Volvo om er maar een paar te noemen.
Onder het doek
Maar alle andere merken maken dit ruimschoots goed door een forse hoeveelheid primeurs. In het bijgaande fotoverslag kun je zien wat er vandaag zoal onder het doek vandaan kwam. Veel was van te voren al bekend, maar nu konden de auto's daadwerkelijk worden bekeken en aangeraakt. Ook op de persdag doen velen dat, waardoor het maken van een goede foto waarop een bepaalde auto helemaal zichtbaar is, geen sinecure is.
Tien jaar
Vanaf komende donderdag 14 tot en zondag 24 september is de IAA voor het grote publiek geopend. In Duitsland trekt zo'n show nog honderdduizenden bezoekers, maar of er over tien jaar gezien het voorgaande nog autotentoonstellingen in deze vorm bestaan, dat valt te bezien. Wellicht vallen ze dan wel samen met woonbeurzen. Renault ziet namelijk een perfecte symbiose tussen de auto en het huis en wellicht dat we in de elektrische en autonome toekomst die kant wel op gaan.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review