Porsche lanceert derde generatie Cayenne

Zonder de Cayenne had Porsche nooit tot de huidige omvang kunnen groeien. Dat geeft al direct aan hoe belangrijk de grote SUV is. De derde generatie treedt inmiddels aan.

Tal van technische zaken worden uit de sportwagens van Porsche overgenomen. Denk bijvoorbeeld aan verschillende bandenmaten op de voor- en achteras, maar ook vierwielbesturing. Vanaf de ontwikkeling is goed gekeken waar gewicht bespaard kon worden. Zo is de nieuwe Cayenne 65 kg afgeslankt.

Achterlichten

In de vormgeving zijn tal van echte Porsche-details te vinden, zoals de over de volle breedte lopende achterlichten. De lengte nam iets toe tot 4,92 meter. De auto is verder 1,98 meter breed en nam in hoogte licht af. De nieuwe Cayenne staat op een wielbasis van 2,90 meter. Door een slimme indeling neemt het bagagevolume met maar liefst 100 liter toe tot 770 liter.

Stabiliteit

Standaard rolt de nieuwe Cayenne op 19 inch wielen en kan met maximaal 21 inch worden uitgerust. De bredere banden achter zorgen voor een toegenomen stabiliteit. LED-verlichting is standaard, maar Porsche heeft nog extra opties zoals het PDLS Plus matrix led-koplampen. Die maken gebruik van 84 individueel aangestuurde LED's waardoor de lichtverdeling volledig variabel wordt. Rijden met grootlicht zonder tegenliggers te verblinden wordt daardoor mogelijk.

Prijzen

Motorisch start Porsche met twee opties. De 3 liter zescilinder turbo levert 340 pk en een koppel van 450 Nm. Daarmee sprint de auto in 6,2 seconden naar de 100 km/u topt op 245 km/u. De Cayenne S heeft een 2,9 lier V6 biturbo goed voor 440 pk en 550 Nm (5,2 seconden, 265 km/h). De prijzen van de nieuwe Cayenne zijn ook al vastgesteld: 109.800 euro voor de Cayenne en 129.100 euro voor de Cayenne S.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.