Audi gebruikt voor onderzoek in samenwerking met het Fraunhofer-Institut für Arbeitswirtschaft und Organisation in Stuttgart een simulator. Daarin is geen stuurwiel aanwezig, terwijl de indeling variabel is. Geprojecteerde beelden geven de buitenwereld weer. De kleur van de interieurverlichting, de verduistering van de ramen en de achtergrondgeluiden zijn aan te passen, terwijl inzittenden digitale berichten krijgen via een aantal schermen.
Hersenactiviteit
Aan de test doen dertig zogenaamde millennials mee, mensen die na 1980 geboren zijn en zelfrijdende auto's gemakkelijker accepteren. Zij hebben verschillende taken uitgevoerd om zo een soort van werksituatie na te bootsen. Daarbij werd de hersenactiviteit gemeten alsmede de reactietijden, gemaakte fouten en persoonlijke indrukken. Daaruit blijkt dat in een omgeving zonder afleiding het menselijk brein het meest ontspannen is. Dat zijn omstandigheden als verduisterde ramen, geoptimaliseerd licht en geblokkeerde berichten.
Social media
In een situatie met afleiding, als naar buiten kijken, niet ideale lichtsituatie en social media meldingen en reclames blijkt het brein veel meer getriggerd te worden en minder in rust te zijn.
Tijdverdrijf
Ook is gekeken naar drie soorten van tijdverdrijf in de auto. Telefoneren met vrienden en familie of spelen met de kinderen valt onder quality time. Een tweede groep was aan het werk, productive time. Terwijl de derde zich ontspande met film kijken, internetten of lezen, time for regeneration. Het genoemde instituut gaat dit verder onderzoeken.