Ogen en handen inspecteren de eerste Panamera Sport Turismo. Dit exemplaar vormt de referentie voor alle exemplaren die volgen. De auto bevindt zich in het stadium dat de doorlooptijden in de fabriek worden bepaald. De Panamera kent 210 assemblagestappen die stuk voor stuk gesimuleerd worden door veertig medewerkers op 12 stations.
Logistiek
Er is in Leipzig een nieuw Quality Center gebouwd. Omdat er meerdere modellen op dezelfde lijn worden gebouwd voor maximale flexibiliteit is juist de logistiek complex. Door alle stappen in de productie te testen wordt onnodig tijdverlies op de lijn voorkomen.
Botsen
Veel onderdelen zijn op de computer ontworpen en kunnen in de uiteindelijke productie 'botsen' met andere delen. Dit kan wellicht worden verholpen door de montagevolgorde aan te passen of het bevestigingspunt te verplaatsen en in het meest extreme geval opnieuw te ontwerpen. Alleen duurt dat gemiddeld zes maanden.
Robots
In de Pilot Hall waar de eerste Panamera Sport Turismo is gebouwd staan nog geen robots, maar er wordt wel rekening gehouden met de ruimte die deze nodig hebben. De medewerkers weten hoe dik of wendbaar de robotarmen zijn. Eventueel ondersteunende apparatuur wordt hier bepaald. Ook bijvoorbeeld de optimale hoogte van het voertuig om een medewerker ergonomisch verantwoord zijn of haar werk te laten doen.
Productielijn
Als alle delen van het productieproces zijn doorlopen gaat de auto deel voor deel naar de normale productielijn. Alle stadia aangebracht kan de eerste auto uit de serieproductie worden gebouwd. Dat geeft het Quality Center even rust, totdat het volgende nieuwe model zich aandient.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review