Het is mei, goed weer en de autoclubs in heel Europa gaan er weer op uit. Dat hoeft lang niet altijd te zijn naar een exclusief evenement als het concours van Villa d'Este. Zo kwam de Franse Panhard-club afgelopen weekend bijeen op de kruising van de departementen Haute-Marne, Vogezen en Haute-Saône.
Coupé
Zo'n vijftig exemplaren van het in de jaren zestig verdwenen merk namen aan het evenement deel. Daaronder relatief bekende types als de Dyna, PL17 en de 24, een prachtige coupé. Citroën nam het merk al in 1955 over, vooral op zoek naar productiecapaciteit en de daarvoor benodigde arbeidskrachten.
Aluminium
Panhard behoort tot de oudste automerken ter wereld, dat niet zelden met zeer bijzondere constructies op de proppen kwam. Deels door eigen inventiviteit, maar ook door de omstandigheden ingegeven. De eerste naoorlogse Dyna had een volledig aluminium carrosserie. Dat wordt nu zeer vooruitstrevend gevonden, maar het had gewoon te maken met het feit dat net na de oorlog de Franse overheid de beschikbare staalproductie toewees aan Citroën, Peugeot en Renault en aluminium als materiaal 'vrij' verkrijgbaar was.
Internationaal
Op basis van Panhard werden in de jaren vijftig diverse fraaie varianten gebouwd, coupé en vooral cabrio's en roadsters. Een afvaardiging daarvan was ook tijdens het afgelopen evenement te bewonderen.
De auto's gaan deels komend Pinksterweekend naar Duitsland waar het jaarlijkse internationale Panhard-evenement wordt gehouden. Dat evenement komt overigens in 2018 naar Nederland. De Nederlandse club is de oudste in de wereld.