Verschillende autofabrikanten steken veel geld en moeite in de ontwikkeling ervan en volgens sommigen moet hij zo snel mogelijk inburgeren: de zelfrijdende auto. En de consument? Die blijkt er nog altijd niet echt iets van te willen weten. Afgelopen zomer bleek al uit onderzoek van Newcom Research dat de Nederlander bijzonder weinig interesse heeft in de zelfrijdende auto. Slechts 6% zou interesse hebben.
Nieuw onderzoek
Nu heeft ook KPMG Nederlanders ondervraagd over hun interesse in de zelfrijdende auto. De resultaten zijn voor de zelfrijdende auto rooskleuriger dan die van het eerdere onderzoek, maar onder de streep overweegt van de Nederlanders nog altijd een minderheid om een zelfrijdende auto aan te schaffen. Ook als deze goedkoper en veiliger is dan een niet-zelfrijdende auto en alle verantwoordelijkheid bij de fabrikant ligt. We lopen eens langs de resultaten.
Argumenten
De argumenten die de zeshonderd ondervraagde Nederlanders geven om geen zelfrijdende auto aan te schaffen, zijn vooral de twijfels rond de aansprakelijkheid bij een aanrijding en over de keuzes die de auto zal maken in het verkeer. Dit vormt eveneens een dilemma voor de fabrikanten. Aan de ene kant mag de zelfrijdende auto de verkeersregels nooit overtreden. Aan de andere kant is het in sommige situaties juist gevaarlijk om je strikt aan de regels te houden… Hoe breng je de zelfrijdende auto dergelijk verkeersinzicht bij? Ondanks dat de zelfrijdende auto in theorie de verkeersveiligheid verhoogt, wil de consument de controle mede daarom ook niet zo snel overgeven aan kunstmatige intelligentie.
Wie is verantwoordelijk?
Een grote vraag die opdoemt bij de introductie van de zelfrijdende auto is wie verantwoordelijk is voor de handelingen die de auto in het verkeer verricht. Als het aan de ondervraagden ligt, vindt een meerderheid van 40% dat de autofabrikant hiervoor verantwoordelijk is. Een percentage van 38% vindt dat de inzittenden hiervoor verantwoordelijk blijven. De rest heeft blijkbaar geen mening.
Wel interesse
Mocht de auto gegarandeerd de juiste keuzes maken in het verkeer, is een kleine 20% bereid om een zelfrijdende auto aan te schaffen. Dit percentage groeit naar een krappe 30% als de autofabrikant verantwoordelijk is voor wat de auto doet. Als ook de verhoogde verkeersveiligheid onomstotelijk bewezen wordt, is ongeveer de helft bereid voor een zelfrijdende auto te kiezen.
Ammenooitniet
Vergevingsgezind zijn de ondervraagden echter niet bepaald. Zodra de zelfrijdende auto een aanrijding veroorzaakt zal nog maar een kleine 10% opnieuw in een zelfrijdende auto gaan zitten. Zo’n 40% van de ondervraagden zou overigens onder geen enkele voorwaarde de controle aan de auto zelf overlaten.