De nieuwe Suzuki Swift in Europese versie

Na de eerdere onthulling van de Japanse versie heeft Suzuki nu ook de nieuwe Europese Swift gepresenteerd. Uiterlijk verandert er weinig, maar nu weten we wel de rest over ‘onze’ Swift.

Eind vorig jaar trok Suzuki al het doek van de Japanse versie van de nieuwe Swift. Nu is op de Autosalon van Genève ook de Europese versie onthuld. Op uiterlijk gebied blijven de wijzigingen beperkt tot een stuur dat nu aan de goede kant van het dashboard zit. Belangrijker is dat we nu ook alle definitieve informatie over de Europese versie hebben.

Gekrompen maar gegroeid

Tegen de trend van groeiende auto’s in, is de derde generatie Swift fractioneel gekrompen ten opzichte van zijn voorganger. De wielbasis groeide wel, ook fractioneel. De grootste groei is achterin te vinden, waar de bagageruimte nu 265 liter meer. Dat is 54 liter meer dan in de huidige Swift past.

Rijplezier

Rijplezier was een belangrijk punt bij de ontwikkeling van de Swift, zo laten de Japanners weten. Het gewicht van slechts 815 kg zorgt samen met een directe besturing voor een wendbare auto, die zich thuis voelt op bochtige wegen.

Uitrusting

De standaarduitrusting van de Europese Swift bestaat uit onder andere airco, met leer bekleed stuurwiel en digitale radio met Bluetooth. Een niveau hoger komt daar onder meer een achteruitrijcamera en Smartphone Link bij. Nog weer een trede hoger worden ook navigatie, keyless entry en het pakket een rijhulpsystemen toegevoegd. Het infotainment wordt bediend via een 7-inch touchscreen dat ook met handschoenen aan te bedienen moet zijn. MirrorLink, Android Auto en Apple CarPlay zijn alle drie beschikbaar voor de connectiviteit met de smartphone.

Motoren

Het Europese motorenaanbod blijkt iets beperkter dan het Japanse. Wij kunnen kiezen uit twee benzinemotoren, die we ook kennen uit de Baleno en Ignis. De instapper is de viercilinder 1.2 DualJet, daarboven volgt de driecilinder 1.0 BoosterJet. Die mag dan de kleinste motorinhoud en de minst cilinders hebben, hij levert wel de meeste pk’s, 110 stuks om precies te zijn. De 1.2 DualJet levert een vermogen van 90 pk. Van de 1.0 BoosterJet is er ook een Smart Hybrid-variant. Die is net zo krachtig, maar wel zuiniger.

Transmissies

De transmissies worden niet toegelicht, maar wij verwachten hetzelfde aanbod als in de Japanse versie. Dat betekend standaard een handgeschakelde vijfbak en een standaard CVT-automaat voor de mild hybrideversie. De Swift met vierwielaandrijving wordt alleen in het internationale persbericht aangehaald en niet in het Nederlandse. Of die uitvoering desondanks wel naar Nederland komt moeten we dus nog even afwachten.

Eerste Suzuki met radar

Op gebied van veiligheid is de nieuwe Swift voorzien van in ieder geval een autonoom noodremsysteem, rijstrookassistent, grootlichtassistent en adaptieve cruise control. Al deze zaken maken gebruik van een camera, aangevuld met laser- en radartechnologie. Dat is voor het eerst bij een Suzuki te vinden.

Introductie

In Japan kan men al sinds begin januari in de nieuwe Swift rondrijden. Wij moeten in Europa nog iets langer geduld hebben, tot eind april om precies te zijn. Dan staat de nieuwe Suzuki Swift voor het eerst bij de Nederlandse dealers.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.