Internet of Things in SsangYongs XAVL Concept

Op de Autosalon van Genčve heeft SsangYong de XAVL Concept onthuld. De auto borduurt voort op de eerste XAV Concept en toont ons wat we in de toekomst van het merk kunnen verwachten.

In 2015 presenteerde SsangYong in Frankfurt de XAV Concept. De XAVL Concept, de conceptcar die het merk nu op de Autosalon van Genève heeft onthuld, borduurt daarop voort. De nieuwe concept-SUV presenteert de nieuwe visie van het merk voor de SUV van de toekomst. De auto is geïnspireerd op de Korando uit de jaren ’90 en met een beetje fantasie zijn de zwarte delen bij de spatborden van de XAVL een verwijzing naar de eerdere SUV. SsangYong maakte vorige maand al enkele zaken over de auto bekend, maar nu weten we ook de rest.

Interieur

Het interieur biedt plaats aan zeven personen, die alleen een individuele stoel hebben. Iedere stoel van de tweede en derde zitrij is verschuifbaar en/of plat te leggen voor meer bagageruimte. Op gebied van connectiviteit spreekt SsangYong over communicatie tussen de inzittenden en de auto, maar via het Internet of Things ook met het huis. In ieder geval verloopt de bediening via een touchscreen van iets meer dan 10 inch. Een wi-fi hotspot is ook aan boord te vinden. De meeste van de functies van de auto – afgezien van het daadwerkelijke rijden natuurlijk – zijn ook via de smartphone te bedienen.

Motoren

Het motorenaanbod is nu ook concreet geworden. Het aanbod bestaat uit twee motoren, een op benzine en een op diesel. De 1.5-liter benzinemotor stoot 150 tot 170 gram CO2 per kilometer uit. De 1.6-liter dieselmotor is met 120 tot 150 gram een stukje schoner. Beide motoren zijn voorzien van een start-/stopsysteem en kunnen zowel aan een handbak als een automaat worden gekoppeld, beide met zes verzetten. De aandrijving gaat naar ‘twee wielen’, maar welke dat zijn wordt niet vermeld. Voorwielaandrijving lijkt ons het meest waarschijnlijk.

Externe en centrale airbag

De XAVL is voorzien van een Smart Parking Assist System. Aan veiligheidssystemen zijn een autonoom noodremsysteem, rijbaanassistent, grootlichtassistent en dodehoekdetectiesystemen aanwezig. Naast deze veiligheidssystemen voor de inzittenden zelf, is de XAVL ook voorzien van een voetgangersairbag aan de buitenkant. Ook opvallend is een centrale airbag, die is gepositioneerd tussen de bestuurder en voorpassagier.

Productieplannen

Over productieplannen werd eerder nog niets gezegd en ook nu blijft men er vaag over. Het is duidelijk dat er een productieversie van de XAVL Concept komt, maar speficieker dan ‘in de nabije toekomst’ is men nog niet over de introductiedatum.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.