Civic Type R blijft dicht bij prototype

Honda presenteert de nieuwe Civic in zijn wildste uitdossing: de Type R. De productieversie van de auto blijkt maar weinig af te wijken van het eerder getoonde prototype.

Eerder dit jaar onthulde Honda in Japan het prototype voor de nieuwe Civic Type R. Nu heeft het merk op de Autosalon van Genève de uiteindelijke productieversie gepresenteerd en die blijkt er maar weinig van af te wijken. De auto moet de meest belonende rijervaring gaan bieden in het hot hatchsegment, zowel op de weg als het circuit.

Verbeterde 2.0 VTEC

Onder de kap van de nieuwe Civic Type R huist de 2.0-liter VTEC-turbomotor die we kennen uit de huidige Type R. De motor is voor de nieuwe Type R wel verder verfijnt en levert nu een vermogen van 320 pk. Door alle aanpassingen aan het blok zijn ook het gasresponse en de rijeigenschappen van de auto verbeterd. Ook de handgeschakelde zesbak is een verbeterde versie van de huidige transmissie.

Beter te handelen

Ten opzichte van de huidige Type R is de nieuwe maar liefst 38% stijver. Verder is de wielophanging voor de Type R ten opzichte van de standaard Civic aangepast voor een betere wegligging. Naast de bekende rijmodi Sport en +R, is nu ook de rijmodus Comfort toegevoegd. Daarmee zou de nieuwe Type R wat handzamer moeten zijn in het gebruik dan het huidige model.

Introductie

De nieuwe Honda Civic Type R kunnen we van de zomer al op de Europese markt verwachten, als ook de productie start in het Engelse Swindon. Vanuit die fabriek zal de auto zijn weg vinden naar de markten over de hele wereld. De nieuwe Honda Civic zal ook zijn weg vinden naar de VS. Daarmee is er voor het eerst een Type R met Honda-logo’s in de Amerikaanse prijslijsten te vinden. Voorheen droegen de Amerikaanse Type R’s namelijk Acura-logo’s.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.