Nu definitief: de Volkswagen Arteon

Volkswagen heeft het doek getrokken van de opvolger van de CC: de Arteon. In de loop van dit jaar kunnen we de nieuwe ‘gran turismo’ al in de showrooms verwachten.

Dankzij uitgelekte beelden, die vervolgens werden bevestigd door enkele teasers, was het uiterlijk van de Volkswagen Arteon al geen verrassing meer. Wel zien we nu eindelijk het definitieve interieur en weten we meer over de rest van de auto. Volkswagen heeft de nieuwe ‘gran turismo’ nu namelijk officieel onthuld.

Ruimte

De Arteon zal zoals eerder vermeld boven de Passat in het aanbod komen. De auto wordt gebouwd op het MQB-platform en heeft een wielbasis van zo’n 2,8 meter. De totale lengte komt op zo’n 4,8 meter. De lengte komt ten goede aan de interieurruimte. De achterpassagiers hebben volgens Volkswagen ‘zeer veel ruimte’ voor hun benen. Verder kan 563 tot 1.557 liter aan bagage worden meegenomen, afhankelijk van een wel of niet neergeklapte achterbank.

Uitrusting

De uitrusting bevat onder meer het Active Info Display, een head-up display en het Discover Pro-infotainmentsysteem met 9.2-inch scherm en gebarenbediening. Op gebied van rijhulp- en veiligheidssystemen is ‘alles’ aanwezig, waaronder een cruise control die de snelheid aanpast op basis van o.a. de routeinformatie. Ook nieuwe dynamische bochtenverlichting is aanwezig. Emergency Assist stuurt de auto in geval van nood (en indien mogelijk) Naar de meest rechter rijstrook. De Arteon zal leverbaar zijn in drie uitvoeringen: het ‘basismodel’, de Elegance en de R-Line. Op de optielijst staan velgen in formaten tot 20 inch.

Motoren

Onder de kap zijn alleen viercilinder turbomotoren te vinden. Voor benzine zijn dat de TSI-motoren, met vermogens van 150 tot en met 280 pk. De dieselrijder kan kiezen uit TDI-motoren met vermogens van 150 tot en met 240 pk. De instapmotoren op benzine zijn overigens volledig nieuw en de 1.5 TSI Evo is voorzien van cilinderuitschakeling. Alle motoren zijn leverbaar met een DSG-automaat. Deze is standaard voor de sterkste motoren en dan komt er ook standaard 4Mation-vierwielaandrijving bij. Bij de andere versies gaat de aandrijving alleen naar de voorwielen.

Leverbaar

Ondanks dat de auto pas net is onthuld op de Autosalon van Genève, kunnen we de Arteon medio 2017 al bij de dealers verwachten. De Nederlandse prijzen en specificaties volgen tegen die tijd.

Met zijn positie boven de Passat is de Arteon in Europa het nieuwe vlaggenschip van Volkswagen. Wereldwijd gezien moet hij alleen de Chinese Phideon nog boven zich dulden, de opvolger van de Pheaton.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.